Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Az első szárny gyors és precíz beállítása | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Az első szárny gyors és precíz beállítása

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.05.06. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,952
Első légterelő szárny (Red Bull Racing, Maláj Nagydíj, 2012)

Az RB8-as háromelemű első légterelő szárnya és a lépcsős légterelő profilok komplex konfigurációja. (Fotó: Red Bull Racing)

A Formula-1-es versenyautó első légterelő szárnya rendkívül fontos szerepet játszik, amelynek megfelelő konfigurációja, és nem utolsó sorban annak megfelelő beállítása jelentősen befolyásolja az autó menetteljesítményét. A versenyautó szélességével megegyező aerodinamikai elem – amelynek hossza 1.800mm – nemcsak a pálya egyeneseiben elérhető minél nagyobb sebesség eléréséhez szükséges megfelelő leszorító erő előállításáért felelős, hanem a Formula-1-es versenyautó által elérhető minél jobb köridők biztosításához elengedhetetlen minél nagyobb kanyarsebességet is befolyásolja.

Az autó kanyarstabilitásának érdekében a szárnyelemek megfelelő kialakításával és a pálya aszfaltjához viszonyított dőlésszögének meghatározásával meg kell találni azt a fajta beállítást, amelynek segítségével el lehet kerülni a kanyarokban jelentkező alul-, vagy éppen túlkormányozottság jelenségét. A versenyautó alulkormányozottsága esetén ugyanis a pilóta hiába próbálja a szükséges tempó tartása mellett mindvégig követni az ideális versenyvonalat, mert a kormánykerék elfordítása mellett az autó orra a kanyar külső íve felé halad tovább. Ezzel szemben viszont a versenyautó túlkormányozottsága esetén az adott kanyar teljesítése közben az ideális ív követése során az autó hátsó része kezd a kanyar külső íve felé kitörni, amelynek eredményeképpen a tapadását vesztett négykerekű kicsúszik, vagy adott esetben megpördül.

A fenti két jelenség elkerülése érdekében tehát meg kell találni azt a megfelelő kompromisszumos megoldást, amely a pálya lassabb- és gyorsabb kanyarjaiban egyaránt jó vezethetőséget biztosít. Ennek egyik módja az, hogy az első tengelyre ható leszorító erő fokozása érdekében az orrkúp alatt lévő, 500mm hosszú semleges szakaszban a főprofil belsejében volfrámacélból készült ballaszt-lapokat helyeznek el. (Érdekesség, hogy a Hispania Racing esetében a 2010-es Ausztrál Nagydíjon közel 10kg plusz súlyt építettek be az első légterelő szárnyba, az autó orrkúpja alatti területen) A ballaszt súlyok alkalmazásával kapcsolatban is figyelembe kell venni a csapatoknak a technikai szabályzat ide vonatkozó sorait. A jelenleg érvényben lévő regulák szerint ugyanis a versenyautónak minimum 640kg-os súllyal kell rendelkezni, és ennek az értéknek valamivel több, mint 10%-át lehet felhasználni holtsúly formájában.

A ballaszt alkalmazása természetesen nem csökkenti az első légterelő szárny beállításának jelentőségét. Mérések, illetve tesztek alapján a versenyautóra nagyjából 110km/h-ás sebesség esetén hozzávetőlegesen 600kg-nak megfelelő leszorító erő hat, amelyből az első légterelő szárny két végére nagyjából 70kg jut. További érdekesség, hogy az első légterelő szárnyon keletkezik az autóra ható leszorító erőnek nagyjából a 25%-a, amely hozzávetőlegesen egyenértékű a padlólemez hátsó meghosszabbításában helyet foglaló diffúzor által kifejtett aerodinamikai leszorító erő nagyságával.

Ha pedig már a számadatok említésére került sor az előzőekben, ebből a felsorolásból nem maradhat ki az a cseppet sem elhanyagolandó tényező, miszerint egy Formula-1-es versenyautó első légterelő szárnyával kapcsolatban nagyjából 100 különböző beállítást lehet alkalmazni a kívánt aerodinamikai leszorító erő biztosítása érdekében.

MSF-1 az első szárny beállításához (PolyResearch AG, 2012)

A Formula-1-es autó első szárnyának gyors és precíz beállítását biztosító MSF-1-es típusú eszköz. (Fotó: PolyResearch AG)

A Formula-1-ben használatos eszközök és elektronikai rendszerek folyamatos fejlődése természetesen ezt a területet sem kerüli el. A németországi központtal rendelkező PolyResearch jóvoltából ugyanis a csapatok rendelkezésére áll az az MSF-1-es típuselnevezéssel rendelkező kéziszerszám, amelynek segítségével gyorsan, pontosan és nem utolsó sorban rendkívül precíz módon be lehet állítani az első légterelő szárny mindkét végén alkalmazott légterelő lapok megfelelő dőlésszögét. Ezt az eszközt használja többek között a Red Bull Racing alakulat is, amellyel többek között a hátsó profiloknál lévő menetes orsók állítása válik gyorsabbá és pontosabbá.

A 2db 1.3Ah-ás, újratölthető Li-ion akkumulátorokkal üzemelő eszköz tervezésénél alkalmazott ergonómiai kritériumok mellett természetesen többféle szempontnak is eleget kellett tenni. A 350…1.300 percenkénti fordulatra és maximálisan 30Nm nyomaték előállítására képes szerszám mindössze 950g súlyt képvisel, amelynek a hajtott tengelyéhez standard ¼”-os mérettel rendelkező bitfejeket lehet csatlakoztatni.

A beépített nyomatékmérő szenzorok és a mikroprocesszoros vezérlés segítségével a szerszámot kezelő személy pontosan beállíthatja a szárny állításához szükséges fordulatok számát, és ezáltal mindkét szárnyvég esetén gyorsan és pontosan elvégezhetőek a beállítások. Az alkalmazott fordulatok értékét a kezelő a szerszámon lévő kijelzőn is figyelemmel követheti, és a folyamat megfelelő monitorozása érdekében egy visszajelző LED fénye is tudatja a szerelővel, ha az előre meghatározott értéknek megfelelően megtörtént a szárnyprofil dőlésszögének a beállítása.

Abban az esetben tehát, ha a pilóta kisebb-, vagy éppen nagyobb mértékű aerodinamikai leszorító erőt lát szükségesnek az autó első légterelő szárnyával kapcsolatban, tudatja azt rádión keresztül a csapatirányítással, valamint a versenymérnökével, akik azonnal felkészülnek az adott munkafolyamatokra. Miután az autó megérkezik a csapat garázsa elé, az érintett szerelők kezükben az előre beállított MSF-1 szerszámmal a kívánt laposabb-, vagy éppen meredekebb szárnyálláshoz odaillesztik a bitfejjel ellátott eszközt az első szárnyon lévő csavarhoz, és a szerszámon lévő gomb megnyomásával az elektronikus vezérlésű eszköz egy pillanat alatt elvégzi a dolgát, hozzájárulva ezzel a minél kisebb időigényű boxkiállások teljesítéséhez.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A DP 4000 TS kerékkulcs használat közben
A biztonságosabb és gyorsabb kerékcserék eszköze

A Formula-1 szabályrendszerében a 2010-es évben bevezetett változtatásnak köszönhetően, miután betiltásra került a versenyautók futam közbeni üzemanyag-feltöltése, a korábbi évekhez...

A Ferrari szélcsatornája (Ferrari, 2012)
További gondok a Ferrari szélcsatornájával

Az elmúlt időszakban egyre több olyan bejelentéssel és nyilatkozattal lehetett találkozni, amelyek a Ferrari idei szegényes teljesítményét hivatottak taglalni. Mindamellett,...

A padlólemez flexibilitásának vizsgálata (Ferrari, Bahreini Nagydíj, 2012)
A padlólemez flexibilitásának vizsgálata

A Formula-1-es versenyautók megfelelő menettulajdonságaihoz nem elegendő egy jól megtervezett és kialakított, kifogástalan nyomatékviszonyokkal és jó végsebesség elérését lehetővé tevő...

Close