Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Álom és valóság: A jövő F1-es autója | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Álom és valóság: A jövő F1-es autója

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.07.20. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,328
F1 tanulmányautó (Leonardo Fioravanti, 2009)

Érdekes elképzelés a jövő Formula-1-es versenyautójáról

Az elmúlt napokban akadt a kezembe egy korábban megírt publikációm, amely egy másik Formula-1-es szaklap számára íródott néhány évvel ezelőtt. A cikk sorait végigolvasva döbbentem rá arra, hogy az akkor még csak elképzelésnek számító részletekből mára egy-két dolog valósággá nőtte ki magát, amely igencsak elgondolkodtató. Éppen ezért úgy gondoltam, talán nem teljesen haszontalan, ha ezt az írásomat ezúttal a Formula1Tech Blog Kedves Olvasóival is megosztom, hátha akad olyan, aki nem olvasta még az alábbi sorokat.

A 2009-es évben pályára lépő Formula-1-es versenyautók külleme az új aerodinamikai szabályoknak megfelelően igencsak megváltozott. A megnövelt szélességű első légterelő szárnnyal, a magasabb- és egyben keskenyebb fesztávú hátsó légterelő szárnnyal, az átszabott diffúzorral, és nem utolsó sorban a korábbi években megszokott konstrukciókhoz képest sokkal letisztultabb karosszériával rendelkező versenyautók megjelenése igencsak vegyes érzelmeket váltott ki mind a nézők, mind a média, mind pedig az autósportban szakembereknek számító személyek körében egyaránt.

Ebben az összeállításban egy érdekes Formula-1-es tanulmányautót szeretnénk bemutatni, amely azt is példázza egyben, hogy az új szabályoknak megfelelni igyekvő mérnökök által megalkotott F1-es versenyautók látványa bizony az autós berkekben járatos dizájnerek fantáziáját is megmozgatta. A bejegyzés témájaként szolgáló tanulmányautó egy olasz mérnök, Leonardo Fioravanti munkáját dicséri.

A képeken látható versenyautó megalkotásának hátterében álló környezettudatosság mellett érdemes néhány szót említeni annak technikai érdekességeiről is, amely talán a jövőben ilyen-olyan formában visszaköszönhet majd a Formula-1-es versenypályákon is. Az olasz tervezőcég elmondása szerint a világot jelenleg is sújtó gazdasági válság jó alapul szolgálhat majd ahhoz, hogy egy teljesen új koncepció jusson érvényre az F1-es autók tervezése és megépítése során. A technológiai megoldásokat érintő változtatások, az autók új formavilága és technikai megoldásai révén a fejlesztők érdekesebb futamokban, és nem utolsó sorban látványosabb manőverekben reménykednek, hogy az F1-es nagydíjak továbbra is megőrizzék, vagy legjobb esetben még több rajongót vonzzanak a versenyhelyszínekre és a televíziók képernyője elé.

A meglehetősen futurisztikus hatást keltő autó megtervezésénél egy 1.800 ccm-es hengerűrtartalommal és turbófeltöltővel rendelkező erőforrást helyeztek előtérbe. Ennek értelmében az új autó karosszériája az eddigi megoldásokkal ellentétben még kompaktabb lenne, amely kisebb aerodinamikai leszorító erőt és kisebb turbulenciát keltene. A sebesség és a motor által biztosított teljesítmény fokozásához jelen lenne a 2009-es évben debütáló, és kétségtelenül a Formula-1 számára az egyik legnagyobb technikai újításának számító Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer (KERS) továbbfejlesztett változata is, amely technikai megvalósítása az előzetes elképzelések szerint közelebb állna az egyes személyautókban alkalmazott rokonaikhoz, szemben a jelenleg ismert rendszerekkel.

A Formula-1-es versenyautókban jelenleg használt hűtési rendszer a tanulmányautó-tervezetben készített konstrukció esetében elmaradt, és helyette kényszerített légáramlást biztosító ventilátorok jelennek meg. A 18″-os abroncsokon guruló autó elülső kialakításának köszönhetően az első kerekek kisebb légellenállási tényezővel rendelkeznének. A gumik mérete és összetétele hasonló lenne az utcai- és a GT versenyautók esetében használt papucsokhoz, amely magával hozná az ott használatos magas fékteljesítményt nyújtó rendszereket is.

Az aerodinamikailag alaposan átdolgozott konstrukció – amely kisebb légellenállást és kevesebb mértékű örvénylő légáramlatokat kelt – külsejének köszönhetően más megközelítésből értelmezi a leszorító erő kialakításában jelentős szereppel bíró szívóhatás fogalmát.

A hagyományosnak mondható első- és hátsó légterelő szárnyak eltűntek, vagyis sokkal inkább beépültek, eggyé váltak a versenyautó karosszériájával. A megnövelt méretű véglezáró profillal rendelkező első légterelő szárny közelebb kerülne a pálya aszfaltjához, amely fokozná a leszorító erő mértékét, és ezzel együtt az első kerekeken bevetésre kerülő kerékburkolati elemek pedig csökkentenék a kerékabroncsból kifelé áramló örvénylések keltette közegellenállás mértékét. Ezzel együtt a hátsó szárny a jelenleg megszokott megoldással szemben az autó jóval alacsonyabb pontján kapna helyet, amely tulajdonképpen az autó hátsó része felé haladva a padlólemez szoknyaszerűen kiszélesített része lenne, és annak alsó felületén alakítanák ki a padlólemez és az aszfalt közül kiáramló levegő által keltett megfelelő szívóhatás előállításáért felelős diffúzort.

Az olasz dizájner által papírra vetett tervben szereplő F1-es konstrukció aktív kerékfelfüggesztéssel rendelkezik, melynek köszönhetően szinte állandó szinten lehetne tartani az autó hasmagasságát, és ezzel együtt optimális leszorító erőt lehetne elérni a diffúzor segítségével.

A tanulmányautót természetesen alávetették a Formula-1-ben jelenleg is használatos CFD- vizsgálatnak (Számítógépes áramlástan), amely alapján kijelenthető, hogy a versenyautó mögött kialakuló turbulens légáramlatok által keltett aerodinamikai közegellenállás mértéke 10 méteres távolságban igen alacsony. Ennek és az előzőekben ismertetett elképzeléseknek reményében több előzés lenne prognosztizálható a versenypályákon, illetve az azonos technikai szinten lévő versenyautók között kiélezettebb küzdelmek várhatóak, amelyek végkimenetelében a versenyző tudásának, tapasztalatának nagyobb szerep jutna.

Természetesen mindez csak feltételezés, a jelenleg használt versenyautókkal együtt járó fizikai hatásokkal alátámasztva. Nem lehet előre tudni, hogy pontosan milyen képet alkot majd a Formula-1 néhány év múlva, de amit már most lehet látni, hogy az elmúlt időszakban komoly változások kezdődtek meg, és új irányelveknek, új elvárásoknak kell megfelelni. Azt, hogy honnan indult, hogyan vette kezdetét az autósport királykategóriája, jól tudjuk, a fejlődés további irányát pedig maximum csak sejteni lehet.

 

 

Technikai adatok:

Hossz: 4.200mm
Szélesség: 1.820mm
Magasság: 950mm
Tengelytáv: 2.800mm

 

Képgaléria:

F1 tanulmányautó (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó látványterv (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó látványterv (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó látványterv (Leonardo Fioravanti, 2009)   F1 tanulmányautó látványterv (Leonardo Fioravanti, 2009)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (2)

  1. Whoever wrote this, you know how to make a good artclie.

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Pálya animáció (Német Nagydíj, 2011)
Pálya animáció: Német Nagydíj, 2011 (Videó)

A 2011-es Német Nagydíj ezúttal a híres nürburgringi versenypályán kerül megrendezésre. A modern, 5.1 km hosszú aszfaltcsík számtalan autósport-rajongót látott...

Kormánykerék (Team Lotus, Kanadai Nagydíj, 2011)
Az új szervokormány gyógyír lehet Trulli problémáira

A Team Lotus csapatában versenyző Jarno Trulli részéről az idei éven már nem egyszer lehetett arról hallani, hogy nem igazán...

Williams FW33 orrkúp (AT&T Williams, Barcelona teszt, 2011.03.09)
Új első- és hátsó szárnyat visz a Williams a Nürburgringre

A 2011-es Formula-1-es világbajnoki sorozat 10-dik állomásaként megrendezésre kerülő Német Nagydíjon a Williams csapat további fejlesztésekkel próbál majd erősíteni az...

Close