Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  Alacsony leszorító erő és jó nyomatékleadás szükséges Monzában | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

Alacsony leszorító erő és jó nyomatékleadás szükséges Monzában

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.09.06. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,150
A monzai pálya célegyenese (Olasz Nagydíj, 2011)

A monzai versenypályán az alacsony leszorító erőt biztosító aerodinamikai csomag a legkifizetődőbb (Fotó: Autosport)

Az elkövetkező hétvégén megrendezésre kerülő Olasz Nagydíj helyszínéül szolgáló monzai versenypálya a 2012-es versenynaptár egyik leggyorsabb helyszíne, ahol az átlagsebesség értéke 247km/h körül mozog. Mindazonáltal, hogy a Kanadai Nagydíjnak otthont adó versenypályán is az alacsony aerodinamikai leszorító erőt biztosító beállítások a leginkább célravezetőek, a monzai pályára egy merőben eltérő elemekből álló aerodinamikai konfigurációval szoktak megérkezni a Formula 1-es csapatok, amellyel elérhetik akár a 340km/h-ás csúcssebességet is.

A versenyre történő felkészülés szerves részeként szerepelnek azon szimulációs vizsgálatok is, amelyek eredményeképpen végül a kis leszorító erőt előállító légterelő szárnyak és idomok megszületnek. Egyes adatok szerint a Monzában bevetésre kerülő aerodinamikai csomag hozzávetőlegesen 20%-kal kevesebb leszorító erőt generál 250km/h-ás sebességnél, mint amit például a Monacói Nagydíjon használnak a csapatok.

A megfelelő aerodinamikai hatékonyság biztosítása mellett éppen olyan fontos a megfelelő mértékű mechanikai tapadás is, valamint a tökéletes beállítások révén nyerhető menetstabilitás is. Talán ezen szempontok teljesítését lehetne elsődleges feladatnak tekinteni, hiszen a kis leszorító erőt biztosító aero-csomag sem fejtené ki hatását ezek nélkül. A stabilitásnak és a tapadásnak a versenyautó fékezése során is nagy szerepe van, különösen akkor, ha azt nézzük, hogy a pilóta egy körnek a 11%-a alatt használja autójának fékrendszerét. Az alacsony- és közepes sebességű lassítók megfelelő módon történő teljesítéséhez, valamint a kerékvetők kissé agresszívabb használatához az autó beállításaiban kompromisszumok meghozatalára kényszerülnek a csapatok, hogy a megfelelő tapadás és menetstabilitás fenntartása mellett a kanyarokból történő kigyorsítás mértéke is biztosított legyen.

A versenyautó kerékfelfüggesztési rendszerének beállítása mellett tehát a fékrendszerre is nagy erőpróba vár Monzában, csakúgy, mint például az a Kanadai Nagydíjon is tapasztalható. Ebből a szempontból talán az olaszországi aszfaltcsík első kanyarívét lehetne leginkább kiemelni, ahol a fékezéskor jelentkező erőhatás nagysága eléri a 4.5G-nek megfelelő terhelést. A pilótának a pálya négy pontján kell nagyobb fékezést végeznie, amikor 320km/h-ás sebességről kell megfelelő mértékre lelassítania a technikát. Ez is azt igazolja, hogy a fékek tökéletes szintű hűtésére mindenképpen nagy figyelmet kell szentelnie a csapatok mérnökeinek, hiszen az optimális fékhatást, és a fékrendszert érintően ehhez szükséges 650°C-os hőmérsékleti szintet csakis így lehet biztosítani a teljes versenytáv alatt.

A monzai versenypályáról köztudottan azt vallják, hogy igazi erőpróbát jelent a Forma 1-es versenyautók erőforrásai számára is. A motorok egy kör megtételének hozzávetőlegesen a 75%-át teljesítik maximális fordulatszámon. Ez pedig azt is jelenti egyben, hogy a V8-as motoroknak 275 km/h-ás sebesség felett is megbízhatóan kell üzemelni, hiszen az olaszországi ringen elérhető maximális sebesség akár a 340 km/h-ás értéket is meghaladhatja.

A leghosszabb időtartam, amelyet a motorok a fordulatszám-tartomány felső határértékének a közelében operálnak, hozzávetőlegesen 15.5 másodperces időtartamig tart, amely a Parabolica kijáratától az első lassítónál végrehajtandó fékezési pontig terjed. A pálya karakterisztikájából adódóan az erőforrásoknak alacsonyabb fordulatszámon is megfelelő nyomatékleadást kell biztosítaniuk ahhoz, hogy a lassítókból történő kigyorsítások minél dinamikusabb módon valósuljanak meg. Ehhez természetesen a sebességváltó tökéletes áttételezési arányának beállítása szintén elengedhetetlen feltétel, csakúgy, mint a motorvezérlő-elektronika hibátlan működése.

A motorokra ható terhelések nagyságát szintén befolyásolja az a tényező, hogy a jó köridők eléréséhez a pilótának bizony használnia kell a lassítókban lévő szegélyköveket is. A kerékvetőkön történő agresszív áthajtáskor ugyanis könnyedén előfordulhat az a helyzet, hogy a versenyautó egy pillanatra felemelkedik az aszfaltról, ami a motor kipörgését idézheti elő. Ez a fajta jelenség azonban az erőátviteli rendszerre nézve is extra igénybevételt tartogat, ami az előzőekben említett jelenséget követően a pálya aszfaltjára visszatérő és megcsúszó kerekek keltette erőhatások eredményeképpen alakulhat ki.

Ezekből is látható, hogy a monzai versenypályán az Formula-1-es versenyautók motorjainak a megszokottal ellentétben talán több feladatnak kell maradéktalanul megfelelni ahhoz, hogy megbízhatóan és jó hatásfokkal teljesítsék a teljes versenytávot.

A 2011-es évhez képest a monzai versenypálya üzemeltetői a Nemzetközi Automobil Szövetség utasítására néhány változtatást voltak kénytelenek elvégezni. Ezek közül az egyik, hogy az első kanyarnál a menetirány szerinti jobb oldalon lévő védőfalat közelebb hozták a pálya vonalvezetéséhez, és az előzőleg említett kanyar előtt 150m-rel egy újabb pályabírói posztot alakítottak ki. Mindezek mellett a monzai ring újabb futófelületet kapott a 10-es számmal rendelkező Ascari kanyar kijárata és a 11-es kanyar, a Parabolica kijárati része közötti szakaszon. Végül, de nem utolsó sorban pedig a pályát és a boxutcát elválasztó falon kialakított védőkerítés is renováláson ment keresztül.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Előzési zóna (Olasz Nagydíj, 2012)
Ismét dupla előzési zóna lesz Monzában

A Belga Nagydíjat követő héten megrendezésre kerülő Olasz Nagydíjon a tavalyi évhez hasonlóan újra két DRS zóna segíti majd a...

Jenson Button (McLaren, Belga Nagydíj, 2012)
Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2012)

A közel egyhónapos szünetet követően a száguldó cirkusz mezőnye az Ardennekben húzódó Circuit de Spa-Francorchamps versenypályán találkozott az elmúlt hétvégén....

Előzési zóna (Belga Nagydíj, 2012)
Az Eau Rouge szakaszon tilos lesz a DRS használata

A közel egy hónapig tartó nyári szünetet követően a száguldó cirkusz mezőnye az Ardennekben húzódó Spa-Francorchamps versenypályán folytatja majd tovább...

Close