Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A Sauberek melbourne-i kizárásának technikai háttere | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A Sauberek melbourne-i kizárásának technikai háttere

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.03.28. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,747
Hátsó légterelő szárny (Sauber, Ausztrál Nagydíj, 2011)

A Sauber alakulat hiába ért el remek eredményt a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon, az FIA szabálytalannak ítélte a C30-as autók hátsó szárnyát. © Sauber F1 Team

A Sauber alakulat számára nem éppen az előzetes elvárásoknak megfelelően zárult a 2011-es szezon idénynyitó Ausztrál Nagydíja. Mindamellett, hogy a csapat mindkét versenyzője pontszerző helyen ért célba, és ami még talán ennél is nagyobb bravúrnak mondható, hogy a GP2 Sorozatból átszerződött Sergio Perez egyetlen egy boxkiállást követőn zárt a hetedik helyen, miközben a mexikói fiú által teljesített leggyorsabb kör még a dobogón végzett két riválisa, Vitaly Petrov és Lewis Hamilton legjobb köridejét is felülmúlta.

A svájci gárda öröme azonban nem tarthatott sokáig, miután a verseny végét követően a C30-as autók átvizsgálásakor az FIA szabálytalanságot vélt felfedezni mindkét négykerekűn. Az FIA által kiadott indoklás szerint ugyanis a Sauberek hátsó légterelő szárnya nem felelt meg maradéktalanul a Technikai Szabálykönyv 3.10.1-es és 3.10.2-es cikkelyének.

Mit is takar az előzőleg említett két paragrafus, ill. milyen tekintetben minősítették szabálytalannak a Sauber autóit? A 2011-es évre bevezetett új hátsó légterelő szárny mindkét vízszintes terelőlapját illetően pontosan meghatározzák azok minimális sugarát, amely a tavalyi évben használt F-csatorna, valamint a hasított hátsó elem alkalmazása esetén nem volt ennyire megszabva. A speciális sablonokkal történő ellenőrzés során azonban kiderült, hogy a pilóta által menetközben állítható hátsó légterelő szárny felső, változtatható dőlésszögű eleme kisebb rádiusszal készült el, mint ahogyan azt a szabályzat megengedi. Az előírások szerint a fékszárny mindazon felületének sugara – amely érintkezik az aerodinamikai leszorító erőt előállító légáramlatokkal – nem lehet kisebb 100mm-nél.

Az autók ellenőrzése során kapott mérési eredmények azonban azt mutatták, hogy az előzetesen említett határértéknél nagyjából 5mm-rel kisebb rádiusszal készültek el a fékszárnyak. A svájci csapat összesen háromféle verziót gyártott le az érintett elemből, de ezekből mindösszesen 2db-ot vitt magával Melbourne-be. A tények pedig nagy valószínűséggel azt igazolják, hogy az Ausztrál Nagydíjra leszállított szárnyprofilokat nem ellenőrizték le tökéletesen a csapat gyárában, és még az sem kizárt, hogy a gyárban maradt harmadik verzió pedig tökéletesen megfelelt volna az előírásoknak.

Azt talán érdemes megemlítenem, hogy egy-egy verseny hétvégéjén nem minden egyes versenyautót, ill. annak nem minden egyes elemét ellenőrzi le tüzetesen a Nemzetközi Automobil Szövetség technikai delegátusa. A háromnapos eseménysorozat alkalmával ugyanis a csapatok konstrukcióit eltérő vizsgálati módszereknek vetik alá, és még az is hozzátartozik mindehhez, hogy ezen ellenőrzések ütemezése előre nem ismert a csapatok számára. A Sauber balszerencséjére legyen mondva, hogy valószínűleg a szabálytalannak ítélt szárny-elemet csakis a futamot követően vizsgálták meg, ami azt jelenti, ha az eltérést már hamarabb felfedezte volna az FIA, akkor elképzelhetően nem kellett volna a csapatnak ekkora árat fizetnie. De természetesen a „mi lett volna, ha” szavaknak nem sok értelme van a technikai sportokban.

Nos, a Sauber mérnökei minden bizonnyal igyekeztek a szabályok adta keretek figyelembe vétele mellett megtervezni, ill. elkészíteni az új rendszert magába foglaló hátsó légterelő szárnyat. De hogy milyen előnyt is jelent aerodinamikailag a Sauber által használt konstrukció?

A kisebb rádiuszú hátsó légterelő lap használata esetén a DRS-t aktiváló mechanizmus a forgócsap mentén eltérő szögben billenti ki a féklapot, mint ahogyan az a minimálisan megadott rádiusszal rendelkező változatok esetében mérhető, és a két vízszintes légterelő profil között maximálisan nyitható 50mm-es távolság mellett kisebb légellenállás, vagyis nagyobb végsebesség érhető el általa az egyenesekben.

Az FIA véleménye szerint a Sauberek versenyen mért végsebessége is minden bizonnyal összefügg a kisebb ívsugarú terelőlap használatával, ami végül a csapat versenyzőinek futamból történt kizárását vonta maga után.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (2)

  1. Visszajelzés: A Sauber új diffúzorral készül a spanyol versenyre | Formula1Tech

  2. Visszajelzés: Vége az első felvonásnak (Ausztrál Nagydíj, 2011) – 2. rész | Formula1Tech

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
FIA motorhome (Angol Nagydíj, 2009.06.18)
Szabálymódosításra kényszerülhet az FIA

Alig vagyunk túl a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon, és máris egy esetleges szabálymódosítás híre kezdett elterjedni. A 2011-es idény technikai szabályváltozásai...

Sebastian Vettel (Red Bull Racing , Ausztrál Nagydíj, időmérő, 2011.03.26)
A Red Bull Malajziában már a KERS-el akar indulni

Mint ismeretes, a Red Bull Racing a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj hétvégéjén kimagasló teljesítménnyel uralta a teljes mezőnyt. Sebastian Vettel kvalifikációs...

Mark Webber (Red Bull Racing, Barcelona teszt, 2011.03.08)
A Red Bull mindenkit átvert a KERS-el

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj szombati időmérőjét követően az újságírók megrohanták a pole pozíciót megszerzett Sebastian Vettelt és csapatát, és a...

Close