Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A Renault szétrobbant kerekének technikai háttere | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A Renault szétrobbant kerekének technikai háttere

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.04.11. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,857
Első kerékfelfüggesztés (Lotus Renault, Maláj Nagydíj, 2011)

A Lotus Renault GP R31-es meghibásodott csonkállványát rejtő kerékfelfüggesztés. © Lotus Renault GP

A 2011-es Formula-1-es világbajnoki sorozat második állomásaként megrendezett Maláj Nagydíj pénteki szabadedzésén egy igencsak látványos, és ami ennél is fontosabb, szerencsés kimenetelű baleset miatt került a figyelem középpontjába a Lotus Renault GP alakulat. A fekete-arany színű konstrukcióval versenyző Vitaly Petrov miközben a sepangi pálya egyik balkezes kanyarjához közeledett, a féktáv kezdeténél a bal első kerék szétrobbanása miatt kipördült, és végül a kavicságyba csúszott.

Történt ugyanis, hogy a versenyautó fékezése során az első kerék rezonanciájától a kerékfelfüggesztő karokat tartó csonkállvány gyártási hiba miatt szétrobbant, és a jelenség hatására a Lotus Renault bal első kerékagya teljesen szétroncsolódott.

Mindamellett, hogy a hibás alkatrésszel ellátott versenyautót kormányzó orosz pilóta sértetlenül úszta meg az esetet, a csapat még aznap elkezdte Petrov autójának átvizsgálását, hiszen csapattársa, Nick Heidfeld is panaszkodott a fékek nem megfelelő működésére. Megállapításuk szerint a bal első kerékben helyet foglaló, a szénszálas felfüggesztő karok végén lévő titán anyagból készített inzertekkel kapcsolatban lévő, speciális öntvényből készült csonkállvány robbant szét először, majd azt követő néhány tizedmásodperc elteltével pedig a hatalmas rezonancia miatt egyszerűen széttört, okozva ezzel az első kerék leszakadását. Miután az új fejlesztésű alkatrész meghibásodása akár komolyabb végkimenetelű balesetet is okozhatott volna, a csapatvezetés úgy döntött, hogy mindkét autójukba egy korábbi gyártásból származó felfüggesztés-elemet építenek be.

A balesetet okozó közlőelem tulajdonképpen a keresztlengőkarokat csatlakoztatja a tengelyhez és a kerékhez. A felső háromszög alakú keresztlengőkarnak és a kormánymű-áttétel keresztrúdjának felső csatlakozási pontjánál bekövetkezett repedés hátterében egy új gyártási eljárás áll. Egyelőre azonban még nem hozták nyilvánosságra, hogy az új elem műszaki specifikációja, vagy a gyártás során alkalmazott alapanyagok, vagy pedig a gyártási folyamatok valamely lépésében kell keresni a hiba kiváltó okát.

De nézzük meg röviden, milyen alkatrészről is van szó. Az első kerékagyban található függőleges elhelyezésű csonkállvány a fékezések során keletkező erőhatásoknak, valamint a leszorító erő és a felfüggesztő karok mozgása során ébredő terheléseknek egyaránt ellen kell állnia. A speciális kialakítású elem összesen három ponton csatlakozik a kerékfelfüggesztési rendszerhez: a felső háromszög alakú keresztlengőkar egy gömbcsuklóval csatlakozik a szóban forgó függőleges közlőelem felső pontjához, míg a kormánymű-áttétel keresztrúdja egy kengyelzáró csapszeggel kiegészített csuklós mechanizmussal, az alsó háromszög alakú keresztlengőkar pedig egy további csuklós mechanizmussal kapcsolódik a csonkállvány alsó pontjához. A féknyerget a csonkállvány két pontján rögzítik, és a keréktengely (kerékagy) pedig két nagyobb átmérőjű csapágyon fordul el a közlőelem által meghatározott tengelyvonal mentén.

Első kerékfelfüggesztés (Red Bull Racing, Kínai Nagydíj, 2010)

Az első kerékfelfüggesztés lengőkarjaihoz csatlakozó csonkállvány a Red Bull Renault RB6-os autón. © Red Bull Racing

A kerékfelfüggesztés függőleges közlőelemét általában titánból, vagy MMC anyagból (kerámiaerősítésű fémötvözet) készítették el korábban, de a jelenleg érvényben lévő technikai szabályzatnak megfelelően az érintett alkatrész elkészítéséhez alumíniumot kell alkalmazni.

A fémből készített elem egy szerszámgéppel megmunkált öntvény alkatrész, melynek kialakítása az évek folyamán meglehetősen sokat változott. Ami viszont minden egyes változat esetében elmondható, hogy a méretét mindig is igyekeztek úgy kialakítani, hogy a relatív értelemben véve kisebb méretű csapágyazások alkalmazása mellett a kerékagyban megfelelő mennyiségű levegő tudjon átáramolni a fékek optimális, üzemi hőmérsékletének biztosításához.

Az elmúlt időszakban az érintett alkatrész csapágyazását úgy módosították, hogy a felfüggesztés közlőeleme sokkal szorosabban illeszkedik a kerékagyba, és a versenyautó kerekének belső felületén kialakított, szénszálas anyagból készített légbeömlő nyílásokon keresztül beáramló levegő a közlőelem körül továbbhaladva hűti a féktárcsát és a fékbetéteket egyaránt.

Látható tehát, hogy a Formula-1-es versenyautó minden egyes alkotóeleme kulcsfontosságú szerepet játszik, ami nemcsak a jó eredmények elérésében, hanem a megfelelő biztonsági szint teljesítését tekintve is számottevő lehet. Petrov szerencsésen megúszta a balesetet, de a Lotus Renault GP szakembereinek ki kell deríteni, hogy a gyártási folyamat mely részén kell változtatniuk ahhoz, hogy megelőzzék az ehhez hasonló jövőbeli incidenseket.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A verseny rajtja (Maláj Nagydíj, 2011.04.10)
Vettel Malajziát is meghódította (Maláj Nagydíj, 2011) – 1. rész

Az igazat megvallva a végeredmény tekintetében a Maláj Nagydíj sem hozott nagy változást. Mindamellett, hogy a pálya vonalvezetéséből adódóan ezúttal...

Az autók felkészítése (Hispania Racing Team, Maláj Nagydíj, 2011.04.07)
Biztonsági okokból adták fel a versenyt a Hispania pilótái

A Hispania Racing alakulat idei szereplésének, és az új autójuk elkészítésével kapcsolatban ismert anyagi nehézségeik ismeretében úgy vélem pozitívan zárták...

Fernando Alonso (Ferrari, Maláj Nagydíj, 2010.04.04)
A Ferrari lemásolja a Red Bull-ok első szárnyát

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat követően a Red Bull Racing csapatot egyre többen kezdték támadni, miután úgy vélték, hogy Sebastian Vettel...

Close