Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A közegellenállás, a motorerő és Interlagos összefüggései | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A közegellenállás, a motorerő és Interlagos összefüggései

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.11.24. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,134
Motor (Ferrari, Spanyol Nagydíj, 2012)

A Brazil Nagydíj helyszínének egyedisége a motorok teljesítményére is befolyással van (Fotó: Sutton Images)

Egy héttel a vadonat új austini versenypályán megrendezett Amerikai Nagydíjat követően a Formula-1 mezőnye a szezon utolsó versenyhétvégéjének otthont adó, a Brazíliában található interlagosi aszfaltcsíkon mérheti össze erejét. Mindamellett, hogy az amerikai futamot követően a Red Bull Racing újra bezsebelhette a legeredményesebb konstruktőrnek kijáró világbajnoki trófeát, az egyéni VB-cím sorsa a brazíliai megmérettetésen dől majd el.

 

Mindazonáltal, hogy az autóversenyzés elit kategóriájának számító F1 legjobbjának kijáró elismerés gazdájának kiléte még várat magára, a Vettel-Alonso párharc mellett nemcsak a pilóták, hanem az általuk használt technikák számára is különleges kihívást tartogat a Brazil Nagydíj.

 

Az interlagosi helyszín hozzávetőlegesen 800m-rel a tengerszint felett helyezkedik el, amely már önmagában véve is egyedi körülményeket teremt a versenyautók V8-as erőforrásai számára. Ennek hatására ugyanis kisebb mértékű légnyomás uralkodik a térségben, melynek eredményeképpen kevesebb mennyiségű levegő áramlik be az airboxon keresztül, amely valamelyest csökkenti a szívómotorok maximális teljesítményét. A motorok teljesítményvesztése pedig abból adódik, hogy az üzemanyag elégetéséhez az átlagosnál kevesebb mennyiségű oxigén áll a rendelkezésre.

 

Az előzőekben említett egyedi körülmények miatt a motorokból hozzávetőlegesen 8…10%-kal kisebb teljesítményt lehet kinyerni Brazíliában, amely a mérnökök és a versenyautók beállításain fáradozó szakemberek számára további kihívásokat tartogat.

Az idei szezonban begyűjtött adatok szerint a statisztikák arról számolnak be, hogy a Formula-1-es motorok a legutóbbi austini versenyhétvégén voltak a teljesítményük maximumán, miután az amerikai helyszínen volt a legalacsonyabb a környezeti hőmérséklet.

 

A V8-as erőforrásokkal szembeni igénybevételek taglalása tekintetében nem szabad megfeledkezni az interlagosi ring emelkedős szakaszairól sem. Az alacsonyabb légnyomás következtében a motorban bekövetkező égési folyamatok is kisebb nyomás mellett mennek végbe, ami a motor egyes elemeit, mint például a szelepeket és a dugattyúkat valamelyest mentesítik a magas fordulatszám-tartományban még inkább jellemzőbb mechanikai stressz tekintetében.

 

A gázpedál és a motor nyomatékviszonyainak beállításánál gondosan kell eljárnia a mérnököknek, hiszen a pilótának a gázpedál teljes működési tartományában ki kell aknáznia a motorban rejlő lehetőségeket. Ez pedig egészen pontosan annyit tesz, hogy a pedál érzékenységének meghatározásánál meg kell hozni azt a fajta kompromisszumos megoldást, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy a pilóta a gázpedál használata során függetlenül az éppen aktuális fordulatszám értékétől, pontos fizikai visszajelzést kapjon az autót mozgásban tartó motortól.

 

Egy olyan versenypályán, mint például az elmúlt héten a Formula-1 történelmében először használatba vett austini aszfaltcsíkon, a motorok- és a gázpedál beállítása révén teljesen nyitott gázszabályzó szelep esetén hozzávetőlegesen 300Nm-t tudtak kinyerni a csapatok. Abban az esetben pedig, ha az istállók az Amerikai Nagydíjon alkalmazott beállításokat használnák a kevesebb mennyiségű oxigénellátásra „kárhoztatott” erőforrások esetén, akkor a gázszabályzó szelep 100%-os nyitott állapota mellett nagyjából 10%-kal kevesebb, megközelítőleg 270Nm nyomatékot lehetne elérni. Ez pedig megközelítőleg az az érték, amelyet Austinban 80%-os pedálhelyzet mellett ki lehetett hozni a motorokból.

 

A Brazíliában mérhető viszonylag nagy tengerszint feletti magasság azonban nemcsak nehézségeket, hanem némi előnyt is jelent a Formula-1-es technikák számára. Ez pedig nem más, mint a kisebb üzemanyag-felhasználás. Az a fajta megállapítás, miszerint a nagyobb teljesítményű motorok több üzemanyagot égetnek el a belőlük kinyerhető minél nagyobb menetteljesítmény reményében, ezúttal talán kissé ellensúlyozódni látszik. Miután a szokásos versenyhelyszínekhez képest Interlagosban valamelyest kevesebb üzemanyag szükséges egy kilométer megtételéhez, a versenyautók üzemanyagtartályának kihasználása is teljesen más.

 

Bármennyire is furcsán hangzik, de a brazíliai viszonyok a versenyautóknak nemcsak a motorjára, illetve azok működésére, hanem az autók aerodinamikai karakterisztikájára is kihatással vannak. A tengerszint feletti, megközelítőleg 800m-es magasság további velejárója ugyanis, hogy a kisebb légsűrűség miatt kisebb az autók közegellenállási együtthatója is. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a brazil versenypálya egyenes szakaszaiban ennek köszönhetően nagyobb végsebesség érhető el – pontosan a motorokkal kapcsolatban előzőleg említett működési jellemzők miatt –, viszont a kanyarokban kisebb aerodinamikai leszorító erőt élvezhetnek a pilóták, ami pedig ezen szakaszokon kissé idegesebbé, instabilabbá teszi az autókat. A szakembereknek tehát azt is meg kell oldani, hogy a motor nyomatékviszonyainak meghatározása mellett olyan aerodinamikai- és mechanikai beállításokat dolgozzanak ki, amelynek köszönhetően megfelelő vezethetőséget, és a gumiabroncsok kímélése és hőmérsékletkontrolja érdekében kevesebb megcsúszást érhetnek el.

 

És ha mindez még nem lenne elég! A Brazil Nagydíj az időjárás tekintetében is megtréfálhatja a teljes mezőnyt, és egy esetleges esőzés – amely a térségre jellemző klimatikus viszonyok miatt nem elképzelhetetlen – alaposan felboríthatja az előzetesen kidolgozott forgatókönyvet. Egy esőáztatta versenypályán ugyanis valamelyest lágyabb pedálkarakterisztikát célszerű alkalmazni, hiszen a pilótáknak a száraz körülményekkel ellentétben teljesen másként kell használni a V8-as motorokat. Egy esős versenyhelyzet viszont nemcsak a pilóták, hanem a mérnökök számára is további feladatokat jelent, a gyújtási viszonyok meghatározásától kezdve egészen a nyomatékhatárok újragondolásáig.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Renault RS27 motor (Renault, Jerez teszt, 2012.02.06)
Új generátort kapnak a Renault motort használók Brazíliában

A 2012-es Formula-1-es világbajnokság utolsó állomásán, a Brazil Nagydíjon a Renault erőforrásokat használó csapatok új fejlesztésű generátorokkal lépnek majd pályára....

Előzési zóna (Brazil Nagydíj, 2012)
Egy előzési zóna és kisebb módosítások a brazil pályán

A Formula-1 2012-es világbajnoki szezonja az elkövetkező hétvégén megrendezésre kerülő Brazil Nagydíjjal ér majd véget.   Az interlagosi versenypályán lebonyolításra...

Gázpedál pozíció érzékelő (Gill Sensors, 2012)
Mi okozhatta a gázpedál hibáját Button autójában? (+Videó)

A 2012-es szezon utolsó előtti állomásán, a vadonat új építésű austini aszfaltcsíkon a McLaren alakulat brit pilótája technikai problémával kellett,...

Close