Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A Koni FSD lengéscsillapító | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A Koni FSD lengéscsillapító

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.03.20. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,955

A Vodafone McLaren Mercedes csapat hivatalos beszállítója, a Koni látja el a wokingi gárdát csúcsminőségű lengéscsillapító elemekkel, de tevékenységükkel nemcsak az autóversenyzés világát, hanem a közutakon használatos személyautók műszaki szintjének fejlesztését is segítik.

 

A személyautókban található FSD (Frequency Selective Damping = Frekvencia Függő Csillapítás) lengéscsillapító elem segítségével oldják meg, hogy az autó lengéscsillapító-rendszere megfelelő vezethetőséget és komfortérzetet biztosítson a vezető számára. A lengéscsillapító rendszerek működését illetően elmondható, hogy a keményebb, illetve a merevebb beállítás a kanyarodások alkalmával jelent pozitívumot, míg a lágyabb beállítások az egyenetlen aszfaltfelületek okozta lökéseket igyekeznek minél hatékonyabban tompítani.

Koni FSD lengéscsillapító (Vodafone McLaren Mercedes, 2010)

A Koni FSD lengéscsillapító egyszerű kialakítása ellenére egy kettős olajáramlást biztosító komplikált szeleprendszert tartalmaz. © Vodafone McLaren Mercedes

Egészen mostanáig, hogy az előzőleg említett kettős funkciót maradéktalanul ki lehessen elégíteni, egy komplex számítógép-vezérlésű rendszerrel oldották meg a Formula-1-es autó hasmagasságának szabályzását. A rendszer túlságosan nagy bonyolultságának elkerülése érdekében a Koni szakemberei megalkották az FSD névre hallgató lengéscsillapító elem „F1-es változatát”, amely a benne rejlő speciális szelepezésnek köszönhetően képes eleget tenni ennek a kettős szerepnek. A korábban említett számítógép-vezérlésű rendszernél szükséges kábelezésekre, érzékelőkre, és az adatátvitelhez szükséges egyéb kiegészítőkre az FSD elem alkalmazása esetén egyáltalán nincs szükség, amely tulajdonképpen már önmagában véve a költségek és a műszaki tartalom tekintetében is egyszerűsíti a rendszer kialakítását és működését. A Koni FSD rendszerével tehát elektronikai elemek alkalmazása nélkül lehet szabályozni az útviszonyok és a vezetési stílus függvényében a csillapítás karakterisztikáját.

„A tervezés során egy olyan rendszert alakítottunk ki, amely tartalmaz egy speciális szelepezést, melynek segítségével szabályozni lehet a dugattyúrúdnál átáramló olaj mennyiségét.” – magyarázta Frits Altorf, a Koni motorsport termékmenedzsere. „Ez a megoldás az FSD egyik legnagyobb előnye, aminek köszönhetően a csillapítóerőt szinte lineáris módon lehet növelni miközben a dugattyú egy irányba mozog. Ez pedig azt jelenti, hogy amikor a lengéscsillapító lassan elmozdul, mint például a versenyautó kanyarodása során, a rendszer nagy csillapító erőt állít elő. Ezzel szemben viszont, amikor a lengéscsillapító gyorsan üzemel, mint amikor a versenyautóval a magasabb kerékvetőn hajtanak keresztül, kisebb csillapítóerő keletkezik.” – tette hozzá a Koni szakembere.

Az FSD-t első ízben a Mercedes-Benz SLR McLarenben alkalmazták, majd a próbák sikerességét követően beültették azt a Formula-1-es versenyautóikba is. Az új eszköz versenypályákon történő alkalmazásához, illetve annak megfelelő hatásainak kihasználásához tökéletes módon be kell hangolni a pálya karakterisztikájának és a versenyző vezetési stílusának megfelelően.

Koni FSD lengéscsillapító (Vodafone McLaren Mercedes, 2010)

A hátsó lengéscsillapító a hátsó kerekek között, az autó sebességváltója felett van beépítve. © Vodafone McLaren Mercedes

„A célunk az, hogy a versenyautó lengéscsillapítóját úgy tudjuk beállítani, hogy a minél nagyobb tapadás elérése érdekében lágy rugózást biztosítson a kerékvetőkön, és az aszfalt egyenetlenségein történő áthajtáskor, de mindezek mellett megfelelő merevséget is kell nyújtania a gyors egyenesekben, vagy a pálya kanyarjaiban.” – folytatta Altorf. „Csakis így lehet megoldani, hogy a versenyautó minden helyzetben tökéletesen viselkedjen a pályán, hiszen nélküle a legjobbnak ígérkező aerodinamikai csomag sem fejti ki a tőle elvárt hatásokat. A bukkanókon történő áthajtás során esetlegesen fellépő nagy csillapítóerő hatására ugyanis a versenyautó veszít tapadásából.” – tette hozzá a Koni termékmenedzsere.

Annak ellenére, hogy az FSD új fejlesztésnek számít a Formula-1-ben, az azt előállító Koni vállalat már 50 éve van jelen a motorsportban, és ezen időszak alatt az általuk készített felszerelésekkel összesen 13 világbajnoki címet szereztek. A Vodafone McLaren Mercedes fejlesztési stratégiájának köszönhetően a wokingi gárda alkalmazásba vette a Koni szerzeményét, melynek egyik legegyszerűbb magyarázata az, hogy a versenyautó mind szűkebbre szabott hátsó traktusa nem volt képes befogadni a nagyobb méretű lengéscsillapító elemeket. Éppen ezért tehát a McLaren mérnökeiből és a Koni szakembereiből álló fejlesztőcsapat közösen megalkotta azt az FSD névre hallgató lengéscsillapító elemet, amely kis méretével, és a korábban is említett – a régi rendszerekhez képest – egyszerűbb műszaki kivitelezésével nyerte el a csapat tetszését.

„Ha egy lengéscsillapító tervezéséről van szó, akkor a mérnöknek mindig is könnyebb a helyzete, ha a szelepezésen belül nagyobb mennyiségű folyadékáramlással kalkulálhat, hiszen ha valami meghibásodás miatt kisebb mértékű szivárgás jelentkezne a dugattyúnál, a lengéscsillapító elem még abban az esetben is képes a megfelelő nagyságú csillapítóerő előállítására.” – magyarázta Mark Williams, a Vodafone McLaren Mercedes vezető járműfejlesztési mérnöke. „Köztudott azonban, hogy a Formula-1-es versenyautók esetében igen kis beépítési helyekről beszélhetünk. Éppen ezért, ha a kisebb méretben, és ebből adódóan kevesebb mennyiségű folyadékkal rendelkező lengéscsillapítóinknál minimális mértékű szivárgás lenne tapasztalható, annak hatása igen jelentős volna. A Konival karöltve elvégzett fejlesztések során az egyik legnagyobb kihívást az jelentette, hogy kevés folyadék alkalmazása mellett megfelelő áramlási jellemzőket biztosítsunk a szelepezésen belül.” – folytatta Williams.

A Koni és a McLaren Formula-1-es csapat fáradtságos munkájának eredményeképpen tehát megszületett egy olyan termék, amelynek végül nemcsak a versenypályákon, de a közutakon is hasznát lehet venni. A két társaság kooperációjának sikeréhez természetesen nélkülözhetetlen volt a Vodafone McLaren Mercedes fejlesztési filozófiájának és a Koni alapkoncepciójának tökéletes összhangja, hogy végül az FSD lengéscsillapító rendszer a McLaren versenyzői mellett a hétköznapi autóvezetők dolgát is megkönnyítse.

 

Technikai adatok:

Súly: 450g
Hossz: 200-250mm
Átmérő (főtolattyú): 35mm

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Formula1Tech Blog ajánló (2011.03.18)
Elrajtolt a Formula1Tech Blog

Nagy örömömre szolgál leírni ezeket a sorokat, mert ez számomra egy nagyon fontos üzenettel bír: régóta dédelgetett tervemet sikerült valóra...

Pirelli gumiabroncs színkódok (Pirelli, 2011.03.18)
Színkódokat kapnak a Pirelli gumiabroncsai

A Formula-1-es világbajnoki sorozat hivatalos gumibeszállítója a mai napon bejelentette, hogy a hat különböző gumikeverékét eltérő színkódokkal fogja ellátni, azok...

Michael Schumacher (Mercedes GP Petronas F1 Team, Barcelona teszt, 2011.03.11)
Leáldozóban vannak a magas építésű orrkúpok?

Az FIA Institute technikai szakértőjeként tevékenykedő Andy Mellor az elmúlt napokban elárulta, hogy kutatásokat végeznek annak érdekében, hogy elkerüljék a...

Close