Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A hátsó fékrendszer és a sebességváltó összefüggései | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A hátsó fékrendszer és a sebességváltó összefüggései

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.10.07. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 3,008
Sebességváltó (McLaren Mercedes, Japán Nagydíj, 2012)

Jenson Buttonnak Suzukában gondjai voltak a McLaren sebességváltójának működésével (Fotó: Sutton Images)

A 2012-es Formula-1-es világbajnoki sorozat 15-dik állomásaként megrendezésre került Japán Nagydíjon a McLaren Mercedes színeiben pályára lépő Jenson Button a pontszerzést jelentő negyedik helyen ért ugyan célba, de a brit pilóta versenye korántsem volt zökkenőmentes.

 

Jóllehet, hogy a futamot nézve egyetlen egy alkalommal sem volt annak látható jele, hogy bármiféle komolyabb gondja lenne az MP4-27-es konstrukcióval, de mint az a pilóta és csapata között lezajlott rádiókommunikációból kiderült, volt némi probléma a Mercedes sebességváltójának működésével.

 

A telemetriai adatok elemzését követően a csapat arra a következtetésre jutott, amikor Button jelezte versenymérnökének, hogy valami nincs rendben autójának váltóművével, a jobb hátsó fékrendszer hőmérséklete rendkívüli módon megemelkedett. De milyen összefüggés is van a fékrendszer hőmérséklete és a sebességváltó működése között?

 

Nos, mindezért egy aprócska kis szerkezet, egy sebességmérő szenzor a felelős. A speciális kialakítású érzékelő a kerék fordulatszámát figyeli. A kerék forgó mozgása következtében a szenzor belsejében a mágneses terek megváltoznak, melynek következtében a szenzor által leadott feszültség értéke is más és más lesz. Az így kialakuló, váltakozó nagyságú feszültségek amplitúdói és frekvenciája arányosan változnak a kerék fordulatszámával, amelynek a hatására keletkező jelek a szenzor vezetékein keresztül a vezérlőegységbe továbbítódnak. Az elektronikai rendszer ezt követően kiszámítja a kerekek kerületi sebességét, ami a sebességváltó rendszerében lévő fordulatszám jeladó működésével kiegészülve állítja be a sebességváltáshoz szükséges kapcsolónyomás értékét, ami pedig szorosan összefügg a sebességi fokozatok megfelelő időpontban történő kapcsolásához.

 

A Formula-1 számára a Gill Sensors Ltd. is készít ilyen sebességmérő szenzorokat, amelyek az elektronikában jól ismert Hall-effektus elvén működnek. Ezen érzékelők működésének alapját képező Hall-effektus a híres Edwin Hall nevéhez fűződik, aki 1879-ben fedezte fel ezt a jelenséget. Ez pedig nem más, mint amikor egy vezetőképes anyagban vagy egy félvezetőben áram folyik, és azt mágneses térbe helyezik, akkor az áramot hordozó részecskékre Lorentz-erő fog hatni, aminek a hatására a vezető két oldalán feszültségkülönbség alakul ki. Ezt a feszültséget nevezik Hall-feszültségnek.

 

Sebességmérő szenzor (Gill Sensors, 2012)

Az F1-es versenyautókban alkalmazott miniatűr sebességmérő szenzorok az elektronikában jól ismert Hall-effektus elvén működnek (Fotó: Gill Sensors Ltd)

Az F1-ben használatos Hall-elemek tehát a mágneses mezőben bekövetkező változások hatására fejtik ki működésüket, amelyek tökéletes szolgálatot tesznek a versenyautó kerekeinek sebességének, vagy a sebességváltó működésének figyelésében és kontrollálásában. A könnyű, de hozzávetőlegesen nagy mechanikai szilárdsággal rendelkező tokozásba rejtett érzékelők olyan extrém körülmények között is képesek helytállni, mint például ha azt egy magas hőmérsékletű olajfürdőbe merítenék.

 

A 5…20VDC tápfeszültséget igénylő, nyitott kollektoros kimenettel rendelkező szenzor hozzávetőlegesen 25g súllyal rendelkezik, ami természetesen az érzékelő kivitelétől, és az alkalmazási területtől függően eltérhet. A gyártó azonban igyekszik törekedni a lehető legkisebb súly biztosítására, amely az autósportban a megbízható teljesítményjellemzők mellett rendkívül fontos. Ezen sebességmérő szenzorok további jellemzői, hogy nem tartalmaznak mozgó mechanikai elemet, és kompakt kialakításuknak köszönhetően viszonylag magas, nagyjából 150…170°C-os hőmérséklet mellett is megbízhatóan üzemelnek. Egy Formula-1-es versenyautóban azonban a magas hőmérsékleti értékek mellett más kritikus üzemi körülményekkel, mint például intenzív vibrációval is számolni kell az ehhez hasonló rendszerek megalkotásánál. A Gill Sensors Ltd. által az F1 számára készített érzékelők akár 2.500Hz-es rezgést is képesek elviselni úgy, hogy mindez nem okoz gondot a működését illetően.

 

A sebességmérő szenzor hibás operálása természetesen több tényezőtől is függhet, mint például belső zárlattól, vezetékszakadástól, vezetékzárlattól, az érzékelő mechanikai sérülésétől, vagy adott esetben szennyeződésektől. Button esetében azonban a fentiekben említett ok, vagyis a jobb hátsó fékrendszernél keletkezett hatalmas hőmérséklet okozta a sebességváltó-vezérlés időszakos rendellenes működését, amiről a pilóta a kormánykeréken lévő kijelzőn megjelent hibakód kapcsán is tudomást szerzett.

 

 

Az F1-es versenyautókban lévő sebességmérő szenzor méretei:

Sebességmérő szenzor (Gill Sensors, 2012)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.3/5 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
A hátsó fékrendszer és a sebességváltó összefüggései, 3.3 out of 5 based on 3 ratings


Címkék: , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Első szárny flexibilitás teszt (Ferrari, Török Nagydíj, 2011)
Régen és most: Szigorodott az első szárnyak rugalmassági tesztje

A Japán Nagydíj újabb kihívások elé állította az FIA technikai delegátusát. Miután néhány csapat - közöttük a Ferrari is -...

Pirelli gumiabroncs (Magyar Nagydíj, 2012)
A Pirelli jelene és jövője: Komoly fejlesztések várhatóak 2013-ra

A Formula-1-es világbajnoki szezon második felében a csapatok már elkezdték a fejlesztéseket a következő évre szánt konstrukciójukkal kapcsolatban, hiszen a...

A Ferrari szélcsatornája (Ferrari, 2012)
Továbbra is küszködik a fejlesztésekkel a Ferrari

Az elmúlt hónapokban a Ferrari alakulat több ízben is hangot adott aggodalmának, miszerint nem igazán az előzetes elvárások szerint teljesít...

Close