Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A gumimelegítő | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A gumimelegítő

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.07.26. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,199
Gumimelegítő paplanok (Red Bull Racing, Maláj Nagydíj, 2011)

Minden típusú gumiabroncsot legalább két órán keresztül folyamatosan melegíteni kell, mielőtt felszerelik a versenyautóra. © Red Bull Racing

Akárhogyan is alakul az adott verseny, a melegen tartott Pirelli gumiabroncsok minden esetben készenlétben állnak a csapatok garázsában, hogy a szükséges pillanatban fel lehessen azokat szerelni valamelyik versenyautóra.

A hideg gumik a pilóták egyik legnagyobb ellenségeinek számítanak, hiszen a csapatok nagyon jól tudják, hogy a versenyzőnek nincs ideje a pályán arra, hogy megfelelő hőmérsékletre tornázza fel az abroncsokat az autó ide-oda rántgatásával, hogy utána megfelelő mértékű tapadás alakuljon ki a gumiabroncsok és az aszfalt felülete között.

A gumimelegítő rendszer Formula-1-ben történő debütálására 1985-ben került sor a Mike Drury által alapított MA Horne vállalat közreműködésével. Természetesen ezt megelőzően sokféle lehetőséget is kipróbáltak a gumik felmelegítésére, de végül Drury csapata a mai napig is használt megoldás mellett maradt.

A gumimelegítő paplan feladata – amelyből egy garnitúra ára hozzávetőlegesen 2200 angol fontra tehető -, hogy az F1-es gumiabroncsok felülete mellett, annak oldalfala és belső pereme számára is megfelelő hőmérsékletet biztosítson.

Éppen ezért a gumik felmelegítéséhez minden egyes csapatnál megvannak az erre alkalmas eszközök. A rendszer tartalmaz egy vezérlő egységet, amelyen a gumikért felelős technikus be tudja állítani a kívánt hőmérséklet értékét. A villamos energia vezetékeken keresztül jut el a gumimelegítő paplanig, amelyet a kerék köré rögzítenek. A paplan minden egyes része villamosan vezető tulajdonságú speciális zselével van kibélelve, amelynek köszönhetően hatékony módon történik a gumiabroncs felületének felmelegítése akár 100ºC-ra is. A gumiabroncsokat tulajdonképpen a gumimelegítő paplanokban tárolva felmelegítik a megfelelő hőmérsékletre, és egészen addig azon az értéken tartják, amikor már ki lehet kapcsolni a rendszer vezérlőjét.

A kevlár, nomex és szénszálas anyagok felhasználásával összeállított gumimelegítő rendszerek részét képező paplanokban hozzávetőlegesen 200m fűtőszál található. Egy csapat autónként egy teljes szezon során nagyjából 25 garnitúra (25x4db) gumimelegítő paplant használ el.

Mindezek talán egészen egyszerűnek tűnnek. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy a versenyhétvégéken minden egyes gumiabroncsot legalább két órán keresztül folyamatosan melegíteni kell, és természetesen ez nemcsak egyfajta gumitípust érint. A száraz, a köztes állapotú és az esős pályára alkalmas papucsokat egyaránt fel kell melegíteni. Itt azonban nemcsak a vadonat új gumikról van szó, hiszen sok esetben a versenyhétvégén már bevetett kerekek használata válik indokolttá. Ebben az esetben tehát ezeket is megfelelő hőmérsékletre kell melegíteni. Legtöbbször a vizes pályára alkalmas gumikat akkor is elő szokták ezen a módon készíteni, ha az adott versenyhelyszínen már hónapok óta nem esett egyetlen egy csepp eső sem. A csapatoknak ugyanis minden lehetőségre fel kell készülni.

Gumimelegítő rendszerek (Red Bull Racing, Spanyol Nagydíj, 2011)

A gumimelegítő rendszer tartalmaz egy vezérlő egységet, amelyen a technikus be tudja állítani a kívánt hőmérséklet értékét. © Red Bull Racing

Melegebb gumiabroncsokon a versenyautó sokkal jobban tapad a pályán. A gumik hőmérsékletére abban az esetben is oda kell figyelni, ha valami miatt a futam közben a pályára küldik a biztonsági autót, amely csökkentett tempóra kényszeríti a mezőnyt. Eközben pedig az autók kerekeinek hőmérséklete elkezd csökkenni, ami a tapadásra és egyben a versenyautó vezethetőségére van negatív hatással.

A gumik hőmérsékletét jelentősen befolyásolja a bennük lévő nyomás mértéke is, amely pedig a tapadás intenzitására van kihatással. Ha ennek az értéke alacsony, akkor az autó le fog lassulni. Ha például a lágyabb keverékű gumit nagyobb nyomással pumpálnak fel, akkor az autó sokkal keményebben fog reagálni a pilóta manővereire. Éppen ezért a versenymérnökök az autón elvégzett mechanikai módosítások, és beállítások alkalmával külön figyelnek a guminyomás értékének meghatározására.

Ezek után tehát egyértelműen látható, hogy milyen fontos a gumiabroncsok megfelelő hőmérsékletének biztosítása. Így már talán egyáltalán nem számít meglepő látványnak, miközben az autók a pályán róják a köröket, a boxutcai irányítóközpontokban posztoló mérnökök le sem veszik a szemüket a monitorokról, hiszen mindenképpen meg akarnak bizonyosodni arról, hogy a gumikkal kapcsolatban minden a tervek szerint halad.

 

Technikai adatok:

Hosszúság: 200m fűtőszállal ellátott gumimelegítő
Hőmérséklet: akár 100ºC
Garnitúrák (4db) száma: 25db
Anyagok: kevlár, nomex, szénszálas anyag

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Visszajelzés: Red Bull-Renault RB7: A kerékabroncs melegítése | Formula1Tech

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Előzési zóna (Magyar Nagydíj, 2011)
Az FIA meghatározta a Hungaroring előzési zónáját

A hétvégén megrendezésre kerülő, immáron 26-dik Magyar Nagydíjjal kapcsolatosan a Nemzetközi Automobil Szövetség kijelölte a DRS használatára szánt előzési zónát....

Pálya animáció (Magyar Nagydíj, 2011)
Pálya animáció: Magyar Nagydíj, 2011 (Videó)

A 2011-es Magyar Nagydíj immáron a 26-dik alkalommal hozza el a Formula-1-es vándorcirkuszt a Hungaroringre. Annak ellenére, hogy a magyarországi...

Első légterelő szárny ballaszt (Hispania Racing Team, Ausztrál Nagydíj, 2010)
Ballaszt alkalmazása az első légterelő szárnyban

A Formula-1 technikai szabályzatában a tavalyi évben bevezetett módosításának megfelelően a versenyautók első gumiabroncsainak korábbi 270mm széles futófelületét le kellett...

Close