Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A Formula-1-es versenyautó tűzoltórendszere | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A Formula-1-es versenyautó tűzoltórendszere

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.03.20. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 3,263

A Formula-1-es versenyautókban lévő tűzoltórendszer – függetlenül attól, hogy az éppen melyik csapat autójában foglal helyet – feladatukat tekintve teljes mértékben megegyeznek: egy esetleges baleset, vagy bizonyos műszaki meghibásodás esetén a versenyautó ne legyen a lángok martaléka.


Az autókba beépített oltóberendezés különböző összetevőkből áll, amelyek közül a legfontosabb alkotóelem, a szénszálas erősítésű magasnyomású tartály. Ez a tartály egy belső tömlőt tartalmaz, amely a tűz oltásához szükséges folyadék halmazállapotú kémiai anyagot rejt magában. Ez a közeg az oltóberendezés működésbe lépését követően a tartályban lévő magas nyomás hatására gázként lép ki a tartályból, hogy azt követően minél hatékonyabban megfékezze a lángok továbbterjedését.

A Formula-1-es autóban lévő oltórendszer azt követően lép működésbe, miután a tartály és a benne lévő tömlő közötti rész megtelik sűrített levegővel, és tulajdonképpen ennek hatására kipréselődik onnan az oltóanyag. A megfelelő hatékonyságú oltáshoz az autó kritikus pontjaihoz speciális csővezetékek vannak elhelyezve, amelyek végein fúvókák foglalnak helyet. Ezek közül kettő a versenyautó hátsó részénél közvetlenül a motornál, egy pedig a vezetői fülkénél található.

A Formula-1-es versenyautó tűzoltórendszere (Vodafone McLaren Mercedes, 2010)

Az F1-es versenyautó tűzoltórendszerének elemei. © Vodafone McLaren Mercedes

A rendszert kétféle módon lehet működésbe hozni. Az egyik, amikor a pilóta a fülkében lévő aktiváló gombot megnyomja. Ez a gomb egy saját akkumulátorral rendelkezik, amely teljesen független a versenyautó villamos energiaellátó rendszerétől. Az oltóberendezés aktiválásának másik módja pedig kívülről, az autó jobb oldalán lévő kar segítségével történhet, amelyet adott esetben a mentőcsapat egyik tagja kézi úton hozhat működésbe. Ez a külső kar csatlakoztatva van az autó villamos rendszerén keresztül az oltóberendezést működésbe hozó szerkezethez. Miután a kart meghúzzák, az elektronika azonnal leállítja a motort, és ezzel egy időben beindul az oltórendszer, és megkezdődik a tűz oltása.

Az oltórendszer bekapcsolását követően az FIA Technikai Szabályzatának 14.1-es cikkelyének eleget téve a tartályban lévő oltóanyag-mennyiség 95%-ának egyenletes nyomás mellett 10…30 másodpercen belül ki kell ürülnie. Ezeket a berendezéseket egy erre szakosodott gyártó készíti el és biztosítja a Formula-1-es csapatok számára, hogy alkalmazásukkal megfelelő védelmet nyújtsanak a versenyzőnek és az alatta lévő technikának egyaránt.

Az oltóberendezésnek meghatározott élettartama van, amely nem haladja meg a két évet. Abban az esetben, ha ezen idő alatt nem lett használva, ki kell üríteni a tartályt, és újra fel kell tölteni.

Minden új tervezésű versenyautó esetén rendelésre készítik el ezeket a rendszereket, így az eladás dátuma pontosan ismert, amelyet fel is tüntetnek rajta. A palack külső megjelenésén egy szezonon belül nem változtatnak, de egy új tervezésű autó elkészítésénél a megváltozott technikai megoldások miatt az oltórendszer kialakítását is módosítják. A tartályt a pilótafülke alsó részén a versenyautó gerincvonalában, közvetlenül a pilóta térde alatt helyezik el. A hengeres formát kapott palack átmérője 150 mm, és hossza 250 mm.

A tűzoltó rendszer igen fontos részét képezi a Formula-1-es versenyautó felszerelésének, amelyet szerencsére nem túl gyakran kell használni a pilótáknak. De ennek ellenére teljes biztonsággal tölti el a versenyzőket, hogy ez a csendes társ ott van mellettük, amely adott helyzetben maximális pontossággal tenné a dolgát.

 

A Formula-1-es versenyautó tűzoltórendszere (Vodafone McLaren Mercedes, 2010)

Az F1-es tűzoltórendszer kialakításának rajza. © Vodafone McLaren Mercedes

Technikai adatok:

Átmérő: 150 mm
Hosszúság: 250 mm
Súly: 4 kg

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Visszajelzés: Miért gyulladt ki Heidfeld autója a Hungaroringen? | Formula1Tech

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Koni FSD lengéscsillapító (Vodafone McLaren Mercedes, 2010)
A Koni FSD lengéscsillapító

A Vodafone McLaren Mercedes csapat hivatalos beszállítója, a Koni látja el a wokingi gárdát csúcsminőségű lengéscsillapító elemekkel, de tevékenységükkel nemcsak...

Formula1Tech Blog ajánló (2011.03.18)
Elrajtolt a Formula1Tech Blog

Nagy örömömre szolgál leírni ezeket a sorokat, mert ez számomra egy nagyon fontos üzenettel bír: régóta dédelgetett tervemet sikerült valóra...

Pirelli gumiabroncs színkódok (Pirelli, 2011.03.18)
Színkódokat kapnak a Pirelli gumiabroncsai

A Formula-1-es világbajnoki sorozat hivatalos gumibeszállítója a mai napon bejelentette, hogy a hat különböző gumikeverékét eltérő színkódokkal fogja ellátni, azok...

Close