Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A Formula-1-es autórádió | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A Formula-1-es autórádió

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.04.24. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,834
Formula-1-es autórádió

A pilóta és csapata közötti zavartalan és tökéletes minőségű kommunikáció elengedhetetlen eszköze az autóban lévő rádiórendszer. © Vodafone McLaren Mercedes

A mai modernkori Formula-1-ben elengedhetetlen a megfelelő hatékonyságú kommunikációt biztosító technikai felszerelések alkalmazása. De ha ennek a rendszernek a versenypályán fák és épületek között közel 300km/h-val száguldó versenyautóban kell helytállnia miközben a V8-as erőforrás fülsüketítő zaja is nehezíti az üzenetek tiszta és zavartalan továbbítását, cseppet sincsenek egyszerű helyzetben a rádiós rendszereket megalkotó szakemberek.

A McLaren Mercedes alakulat pontosan ennek a feladatnak történő maximális megfelelés érdekében fejlesztette ki a csúcstechnológiát képviselő CBX780-as típusú kommunikációs rendszerét, amelyen keresztül a pilóták és a boxutcai személyzet információt tudnak cserélni. Az egységet a világ vezető kommunikációs- és audio eszközeit gyártó Kenwood közreműködésével fejlesztették ki a wokingiak részére, amelyet a McLaren Technológiai Központjában szerelnek össze a kis súly biztosítása érdekében alkalmazott magnézium ötvözetből készített elektronikai elemekkel.

A rádió a versenyautó energiaellátásán keresztül üzemel, és a pilóta térdei alatt kap helyet. A versenyző a kormánykeréken lévő “Radió” feliratú gomb megnyomásával kezdeményezheti üzeneteinek továbbítását. A rádiójel az autó orrán lévő antennán keresztül jut el a csapat boxutcában kialakított kommunikációs központjáig, majd onnan a mérnökök és a csapatvezető fejhallgatójáig. A versenyautó rádiós rendszere VHF FM jelet küld, amelyet egy speciális erősítővel UHF FM formátumra modulálnak. (VHF FM = Nagyfrekvenciás műsorszórás, UHF FM = Ultra magas frekvenciás műsorszórás)

A mai rádiós rendszerek elődje 1984-ben jelent meg a Formula-1-es autókban, amelyekre a nagyfrekvenciás zavarok és a csatornák közötti áthallások igencsak jellemzőek voltak. Az egyik Angol Nagydíjon esett meg például Ayrton Sennával, hogy egy ismeretlen forrásból származó üzenet hangzott el a fülhallgatójában.

Az információtechnológia fejlődésével azonban a rádiójelek átviteli rendszerében alkalmazott egykori zavarszűrő elemek is nagyon sokat változtak, de természetesen a rendszer összetevői is hatalmas fejlődésen mentek keresztül a minél hatékonyabb és komfortosabb használati jellemzők biztosítása érdekében.

A McLaren Mercedes csapat az elsők között tért át a mezőnyben az analóg rendszerről a digitális technikára. Jóllehet, hogy a digitális világ folyamatosan fejlődik, a Formula-1 számára a keskeny sávszélességek alkalmazása a megfelelő megoldás. A wokingi alakulat minden egyes versenyen 24 egymástól független rádiós csatornával rendelkezik, amely elegendő erőforrást biztosít az autó-boxutca közötti rádiókapcsolathoz, az időjárást figyelő radar-rendszer üzemeléséhez, valamint a marketinges- és a csapat ellátmányát kezelő egységek zavartalan működéséhez egyaránt. A keskeny sávszélességek kiosztásánál azonban figyelembe kell venni a helyi előfizetői csatornákat is.

A megfelelő kommunikációs rendszer kialakításának egyetlen akadályaként a kereskedelmi forgalomban kapható eszközök szabtak határt, amelyet az egyes elemek újratervezésével sikerült kiküszöbölniük a szakembereknek. Az F1-ben alkalmazott rádiós rendszerek kialakításával biztosítani kell a versenypályákon alkalmazott adatvédelmi kódolást is.

A zűrzavar elkerülése érdekében a rádiós beszélgetések alkalmával standard szaknyelvet használnak, és a rádió működtetéséhez is egyszerű megoldást kell biztosítani a pilóta számára. Mindezek mellett a csapatokon belül a futamok alatt az adott pilótával minden esetben ugyanaz a mérnök szokott beszélgetni, hiszen a rádióbeszélgetések során nincs helye a tévedéseknek.

A versenyzők előnyben részesítik, ha a csapatuk a lényegesebb üzeneteket diktálás útján is a tudtukra adják, hogy ezáltal még egyértelműbb és félreértésektől mentes legyen az adott információ. Néhány pilóta leginkább a hosszabb egyenesekben, de vannak olyanok is, akik az adott pálya lassabb kanyarjaiban – ahol az autó erőforrása halkabban üzemel – hozzák működésbe a kormánykeréken elhelyezett nyomógombbal a csapat boxutcai személyzete és az autó között kialakított kommunikációs rendszert.

 

Technikai adatok:
Méret: 140 x 115 x 35mm
Súly: 400g
Anyaga: gépi megmunkálású magnézium ötvözet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (1)

  1. Visszajelzés: A boxutcai üzenő tábla | Formula1Tech Blog

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Orrkúp (Sauber F1 Team, Ausztrál Nagydíj, 2011)
Sauber Ferrari C30: Fordítólemezek az orrkúp alatt

A versenyautó elülső részének kialakítása fontos szerepet játszik az autó teljes egészében vett aerodinamikai hatékonyságára vonatkozóan, így a legkisebb mértékű...

Kiegészítő légterelő a rúdszárnyon (Sauber F1 Team, Ausztrál Nagydíj, 2011)
Sauber Ferrari C30: Kiegészítő légterelő a rúdszárny felett

A 2011-es szezon kezdete előtti utolsó tesztsorozatokon a Sauber többféle hátsó légterelő szárnyat is próbára tett. Az első versenynek otthont...

Motor és olajtartály (Ferrari, Ausztrál Nagydíj, 2011)
Ferrari 150 Italia: Módosított olajtartály

Mindazonáltal, hogy a Ferrari által megépített 2011-es konstrukció igencsak hasonló tengelytávval rendelkezik, mint a tavalyi modell, megváltozott a KERS elhelyezésének...

Close