Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A Formula-1-es autó indítóberendezése | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A Formula-1-es autó indítóberendezése

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.11.20. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 3,180
A Formula-1-es autó indítóberendezése

A jelenlegi Formula-1-es versenyautók motorja önindító berendezés hiányában külső, mobil készülék segítségével hozhatóak működésbe. © Vodafone McLaren Mercedes

A Formula-1-es versenyautó futamra történő felkészítésekor számtalan részletre, felszerelésre oda kell figyelnie a csapatoknak: a pilóta sisakjára, a megfelelő rádiókapcsolatra, és még a vizet tartalmazó kulacsra is. Egy dologról azonban nem szabad megfeledkezni: az autót a pilóta önmaga nem tudja beindítani, hiszen ehhez egy külső eszközre van szükség.

A verseny megkezdése előtt számtalan egyéb rendszer működését le kell ellenőrizni a csapat szakembereinek, még mielőtt az autóval egyetlen egy métert is megtenne a pilóta. A Formula-1-es versenyautókban lévő igencsak nagyteljesítményű V8-as erőforrás beindítása külön feladatot igényel.

Egy mobil kivitelű elektromos indítókészülék – amelynek a kezelését a csapat egyik szerelője látja el – segítségével hozzák működésbe az F1-es versenyautó motorját. A berendezéshez tartozó hosszú rudat csatlakoztatni kell a diffúzoron kialakított nyíláson keresztül a versenyautó hátsó részéhez, egészen pontosan annak sebességváltójához. Amikor a rúd megfelelően illeszkedik, egy gomb megnyomására a 24 voltos szerkezet a sebességváltón keresztül megforgatja a motort. Az autó motorját addig kell pörgetni, amíg a mérnökök számára elfogadhatóvá nem válik annak sebessége és az olajnyomás értéke egyaránt. A folyamat sikerességét követően pedig az autó elektronikai rendszeréhez csatlakoztatott laptop segítségével megtörténik a gyújtás bekapcsolása.

Az indítókészülék külső energiaforrással rendelkezik, amely az indítót hordozó kiskocsin van elhelyezve. Ezt pedig a készüléket kezelő szerelőnek kell odahúznia a rajtrácson álló versenyautóhoz, vagy éppen a garázsban oda, ahol az autót de akarják indítani.

A Formula-1-es versenyautó indítókészüléke a hajtáshoz szükséges elemeken kívül kuplungot is tartalmaz. Mivel a motor- és az indítókészülék forgási sebessége között hozzávetőlegesen ötször akkora különbség van, biztonsági okból az indítóberendezésen egy speciális ékkel ellátott szabadonfutó-kapcsoló is kialakításra kerül. Ez voltaképpen olyan, mint a kerékpárok esetében a szabadonfutó kerék, amelynek köszönhetően a motor felpörgetését követően a szerelő anélkül ki tudja húzni az indítókészülék rúdját – amelyet azt megelőzően a versenyautó sebességváltójához illesztett -, hogy az bármiféle sérülést okozzon számára. Annak érdekében pedig, hogy a felpörgetett motor ne tudjon visszarúgni, és így akár igen komoly balesetet okozni az indítókészülék kezelőjének, egy kioldószerkezettel is ellátták azt a szakemberek.

Az indítókészülék elkészítésekor a csapatok elsősorban a megbízhatóságra törekednek, és nem pedig a minél kisebb súly elérésére. Ez sokkal lényegesebb szempont ennél az eszköznél. Régebben, amikor ún. fedélzeti indítót használtak a Formula-1-ben, akkor természetesen arra törekedtek, hogy az minél könnyebb legyen, ezért az akkori megoldás kivitelezéséhez levegős rendszert építettek ki. Manapság viszont már a tartósságra összpontosítanak, aminek köszönhetően nem igazán szokott ezzel a berendezéssel probléma lenni.

A mobil indítórendszer gyártása során a tartószerkezethez alumíniumot, a készülék rúdjához pedig acélt használnak fel. Az eszköz teljes hossza eléri a 1.200mm-t, és a működtetéséhez szükséges 24V-os tápfeszültséggel ellátott berendezés hozzávetőlegesen 15kg súlyt képvisel.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Az autók felkészítése (Hispania Racing Team, Maláj Nagydíj, 2011.04.07)
A 2012-es autó februári debütálását ígéri a Hispania

A tavalyi évben debütált Hispania Racing Team a nélkül vágott neki az elmúlt 2010-es szezonnak, hogy egyetlen egy tesztkilométert megtettek...

A hátsó felfüggesztés és a KERS akkumulátora (Red Bull Racing, Maláj Nagydíj, 2011.04.10)
Nem mindenki fogja használni a KERS-t 2012-ben sem

A 2009-es szezonban bevezetett, a Formula-1 számára azelőtt még teljesen ismeretlen hajtás-technológia mára már bizonyított a száguldó cirkuszban. Még javában...

Előzési zóna (Brazil Nagydíj, 2011)
Egy előzési zóna lesz Brazíliában

A Formula-1 2011-es világbajnoki idénye hamarosan véget ér, mégpedig a következő héten megrendezésre kerülő Brazil Nagydíjjal. Az interlagosi pályán lebonyolításra...

Close