Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A Formula-1-es autó idegrendszere | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A Formula-1-es autó idegrendszere

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.01.22. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 1,665
A Formula-1-es autó idegrendszere

A Formula-1-es versenyautó vezetékhálózatának tervezett élettartama 15.000km, amelynek szélsőséges igénybevételeknek is ellen kell állnia. © Geartronics

Az F1-es versenyautóban található vezetékhálózatot egy kis képtársítás útján talán az emberi test meglehetősen szövevényes idegrendszeréhez lehetne hasonlítani.

Az autót behálózó vezetékek és csatlakozók segítségével jut el a villamos energia a Formula-1-es versenyautó elektromos készülékeihez, és az érzékelők által küldött jelek is ezeken keresztül kerülnek továbbításra.

Az autóban lévő vezetékrendszer nagyon fontos feladatot lát el. A vezetékek az autó minden fontosabb részében megtalálhatóak. Ide kell sorolni az autó mind a négy kerekét is, ahonnan a vezetékek a karosszéria alsó részébe futnak, de természetesen a motor sem marad érintetlenül. Tulajdonképpen az autó orrától egészen a hátsó lámpáig minden be van vezetékezve.

Bármennyire is furcsán hangzik, de egy Formula-1-es versenyautóban hozzávetőlegesen 2km hosszúságnak megfelelő vezetékhálózatot építenek be a mérnökök, ami tulajdonképpen megegyezik a Mercedes-Benz E-osztályú autójában lévő vezetékmennyiséggel. A vezetékvégek összeillesztéséhez több mint 220 féle megoldást alkalmaznak, amivel legalább 30-40 féle különálló rendszert alakítanak ki.

Mindegyik rendszer kiépítéséhez jó néhány szakemberre és igen sok munkaórára van szükség. A versenyautó karosszériáján a fő csatlakozási pontok kialakítása legalább 100 órát vesz igénybe, és a McLaren Racing Elektronikai Fejlesztő Részlegénél például közel 1.300 vezetékcsatlakozást készítenek egy szezonban. Az elektromos hálózatnak – amelynek a teljes élettartama 15.000km – 3.000 kilométerenként karbantartáson, illetve igen alapos átvizsgáláson kell átesnie.

A Formula-1-es versenyautókban kialakított villamos rendszerek megépítéséhez használt elemeknek a katonai- és űrtechnológiai körülményekre kidolgozott előírásoknak kell megfelelni, hiszen sokszor igen szélsőséges igénybevételeknek kell ellenállniuk. A szakembereknek nagy precizitással és odafigyeléssel kell elkészíteni az egyedi módon árnyékolt vezetékeket, amelyeket speciális védőköpennyel és csatlakozókkal látnak el. A vezetékek és a csatlakozók elkészítését követően minden egyes elem szigorú teszteken megy keresztül, és csakis a megfelelő eredményeket követően kerülhetnek felhasználásra, illetve beépítésre.

Miután ezeket a komplex egységeket behelyezik a versenyautó karosszériájának meghatározott pontjaira, a műszaki specifikációkban meghatározott nyomvonalon beszerelik és rögzítik a vezetékeket, majd a csatlakozások segítségével pedig összeáll a kész rendszer.

A Formula-1-es autókban lévő vezetékhálózatnak az autóval együtt kell fejlődnie. Ha például teljesen új elektronikai eszközök, szenzorok kerülnek beépítésre, vagy csak egyszerűen áthelyezik azokat az autó más pontjára, a vezetékrendszert is módosítani kell. A fejlesztések során az egyik legalapvetőbb szempont, amire a mérnököknek törekednie kell, hogy a kezük közül kikerülő végtermék megbízható legyen. A második kritérium a vezetékek és csatlakozók minél kisebb súlya, a harmadik pedig a karbantartási- és beépítési szempontok figyelembe vétele.

A versenyautó elektromos rendszerének, valamint vezetékhálózatának megtervezéséhez, illetve fejlesztéséhez a legújabb CAD (CAD angol rövidítés, melynek jelentése: Számítógéppel Segített Tervezés) programcsomagot használják a mérnökök. Ezzel nemcsak időt takarítanak meg, hanem már a tervezés fázisában különböző alternatívákat is megvizsgálhatnak.

Az F1-es versenyautó vezetékhálózata tehát döntő fontossággal bír. Önmagában nézve nem játszik ugyan szerepet a versenyautó teljesítményében, de a különböző szoftverekkel és elektronikai eszközökkel együtt alkotott csomag már döntő jelentőséggel rendelkezik, amit minden egyes konstrukció kifejlesztésénél és megépítésénél figyelembe kell venni a csapatoknak.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
A Formula-1-es autó idegrendszere, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Készülődés a garázsban (Scuderia Toro Rosso, Abu Dhabi Nagydíj, 2011)
Csapatról-csapatra: Várható fejlesztések és tervek 2012-re (2. rész)

A soron következő 2012-es Formula-1-es szezon jó néhány területen jelent majd újdonságot a csapatok és a versenyzők számára egyaránt. Az...

Renault turbofeltöltős motor
A Renault jól halad a V6-os motor fejlesztésével

A Nemzetközi Automobil Szövetség által a 2014-es évre összeállított technikai szabályzat szerint a Formual-1 jelenlegi 2.4 literes V8-as szívómotorjai helyett...

Új boxlétesítmény Silverstone-ban (Angol Nagydíj, 2011)
Silverstone átfogó fejlesztésekre készül

Ahogyan a pilóták többségének szinte évről-évre meg kell küzdeni azért, hogy a következő szezonban is versenyzői üléshez jussanak a királykategóriában,...

Close