Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A folyadékadagoló rendszer ismertetése | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A folyadékadagoló rendszer ismertetése

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.11.05. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,734
Kormánykerék (McLaren Mercedes, Német Nagydíj, 2011)

A Formula-1-es versenyautóban lévő folyadékadagoló rendszert a kormánykerékről hozhatja működésbe a pilóta. © Vodafone McLaren Mercedes

Egyáltalán nem meglepő, hogy a Formula-1 kapcsán a pilóták megfelelő fizikai erőnlétének biztosítása mellett a kiszáradás elleni védekezés is egyre nagyobb hangsúlyt kap. Egy-egy verseny alkalmával ugyanis a pilóta akár négy liternyi folyadékot is veszíthet, amelyet természetesen megfelelő módon pótolni kell. Éppen ezért a csapatok mindent megteszek annak érdekében, hogy versenyzőik a futam előtt és az alatt is biztosítani tudják a szükséges folyadék-utánpótlást.

A pilóták versenyre történő felkészítésének egyik eszköze az a kis kulacs, amelyet oly sokszor lehet látni a kezükben, amikor a boxban vannak, vagy éppen már a rajtrácson várakoznak. Ezekből tudják ugyanis magukba szívni a számukra igen fontos folyadékmennyiséget. A csapatok megpróbálják a lehető legtöbb folyadékot biztosítani a versenyzők részére, hogy minél frissebbek és fittebbek legyenek. Ebben a pilóták személyi edzőjének és terapeutájának van jelentős szerepe. A verseny ideje alatt a pilótafülke rendkívüli mértékben felmelegszik, ami miatt nagy lesz a versenyző folyadékvesztése. Ez pedig egyértelműen kihat a pilóta teljesítményére is. A cél tehát az, hogy ezt meg kell akadályozni.

Versenyzés közben egy különleges rendszer látja el folyadékkal a pilótákat, amely három fő összetevőből áll. Ebben az esetben a frissítő nedűvel feltöltött 1 literes kézi kulacs szerepét egy kis tartályként szolgáló tasak látja el, amely a pilótafülkében a versenyző bal keze felől helyezkedik el. A tasak pozícióját tekintve fontos, hogy a pilótafülke lehető legalacsonyabb pontjára kerüljön, hogy a viszonylag kis mérete – nagyjából 2 literes kapacitás – ellenére se befolyásolja a versenyautó tömegközéppontjának viszonyát. A folyadékadagoló rendszer további része egy műanyag cső, amely a pilóta sisakján keresztül vezeti be a folyadékot, valamint egy kisebb elektromos pumpa, amely segíti annak áramoltatását. Amikor a pilóta inni szeretne, akkor megnyomja a kormánykeréken erre a célra kialakított „Drinks” felirattal ellátott gombot, és máris folyadékhoz jut, ami tulajdonképpen nem más, mint tiszta víz!

Jenson Button (McLaren Mercedes, Szingapúri Nagydíj, 2011)

A kézi kulacs minden egyes versenyen jó szolgálatot tesz. © Vodafone McLaren Mercedes

Az is előfordulhat, hogy a vízellátó rendszer meghibásodik, és a pilóta nem bírja azt kikapcsolni. A sportitalok általában szénhidrátot is tartalmaznak, és abban az esetben, ha valami oknál fogva az kifolyik, enyhén ragacsossá válik. Ha az ilyen folyadék a pilóta arcába fröccsenne, vagy éppen a sisakrostélyra is jutna belőle, elég kellemetlen helyzetet teremtene. Éppen ezért sokkal előnyösebb a víz használata.

Annak, hogy a versenyző mennyi folyadékot fogyaszt el a futam alatt, illetve mennyit kell használnia ezt a rendszert, sokféle oka van. Ilyenek például a hőmérsékleti és a páratartalom értékei. A pilótának minden esetben 100%-ig frissnek kell lennie, amihez minden egyes pályán más és más feltételek társulnak. Malajziában például rendkívül nagy a forróság és a levegő páratartalma, éppen ezért a versenyzőknek nagy a folyadékvesztesége. Enyhébb körülmények esetén – mint például az Európai Nagydíjon – már ez nem olyan számottevő.

Mindezek mellett a pilóták edzettségi szintje, és ebből eredően a vezetésre felhasznált energiamennyiség is döntően befolyásolja, hogy milyen gyakran használják ezt a rendszert. Annak ellenére, hogy ez is a Formula-1-es versenyautó részét képezi, nem valószínű, hogy a közeljövőben átalakításra kerülne, szemben az autó más szerkezeti-, vagy aerodinamikai elemeivel. A pilótáknak meglehetősen rövid ideig kell azt használni, és a már amúgy is minimalizált súly miatt nem igazán lenne indokolt annak változtatása.

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
A folyadékadagoló rendszer ismertetése, 5.0 out of 5 based on 2 ratings


Címkék: , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Pálya animáció (Abu Dhabi Nagydíj, 2011)
Pálya animáció: Abu Dhabi Nagydíj, 2011 (Videó)

Az Abu Dhabi Nagydíjon az óramutató járásával ellentétes irányban összesen 55 kört, vagyis valamivel több mint 305km-es versenytávot kell teljesíteni...

Kipufogó (McLaren Mercedes, Spanyol Nagydíj, 2011)
Továbbra sincs megegyezés a kipufogórendszert érintő szabályról

A tegnapi napon Genfben ülésezett a Formula-1-es Bizottság, ahol nem kevesebb, mint 28 napirendi pontról történtek egyeztetések. A megbeszélésen szóba...

Az autók felkészítése (Hispania Racing Team, Maláj Nagydíj, 2011.04.07)
A Mercedes mellett a Williams is tovább segíti a HRT-t

Mint ismeretes, a Hispania Racing Team pilótái a 2011-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon nem állhattak rajthoz, miután a versenyt megelőző időmérő...

Close