Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A Ferrari F1-es technológiájának bemutatása | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A Ferrari F1-es technológiájának bemutatása

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.02.01. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,653
Mérnökök a monitorok előtt (Ferrari, Indiai Nagydíj, 2011)

Számítógépek és szerverek alkotta információs hálózat továbbítja a telemetriai adatokat a Ferrari maranellói központjába. © Scuderia Ferrari Marlboro

A Formula-1 műszaki oldalát figyelemmel kísérők számára minden bizonnyal nem újdonság az a kijelentés, hogy az autóversenyzés elit kategóriájában szereplő versenyautók a legfejlettebb technológiák és anyagok nélkül nem lennének képesek azt a színvonalat képviselni, mint jelenleg. Mindamellett, hogy az autók és az egyes alkatrészek gyártása során elengedhetetlen a számítógéppel segített folyamatok alkalmazása, melynek eredményeképpen egy Formula-1-es versenyautó végül kigördül a gyárból, még mindig nem elegendő a sikerhez.

Az F1-ben használt konstrukciók meglehetősen komplex egységet alkotnak, és ezt nemcsak a mechanikai összetételükre vonatkozóan lehet elmondani. IT nyelven fogalmazva ezeket a betontorpedókat tekinthetjük hardvereknek, amelyek megfelelő működtetése, és a lehető legjobb teljesítmény kicsikarása nem lenne megoldható a Formula-1 számára kifejlesztett szoftverek és az azokat használó számítógépek nélkül.

Egy Formula-1-es autó tervezéséhez, megépítéséhez és teszteléséhez szükséges, a csapatok főhadiszállásán és gyárában lévő számítógépes eszközök mellett a csapatok komoly IT eszközökkel szoktak kivonulni minden egyes nagydíj helyszínére, és a garázsokban, valamint a boxutcában felállított irányítópultnál lévő szerverekkel és számítógépekkel gyűjtik, elemzik és továbbítják az autókról érkező minden egyes jelsorozatot és paramétert.

A versenyautóktól eltekintve a Formula 1-es csapatok egyik legfontosabb technikai felszerelése a boxutcát és a pályát elválasztó falnál felépített kis irányítóközpont, melyet minden egyes nagydíj helyszínén felépítenek. A csapatirányítás helye nem annyira kritikus, hiszen a monitorok és televíziók képernyőjén keresztül bárhol végig lehet követni a pályán zajló eseményeket, de az irányítást végző személyek professzionális módon történő reagálása, és a szükséges utasítások pilóták felé történő közlése már annál inkább.

A boxutcai irányítópult kezdetben egy összecsukható kerti székek és a szponzorok felirataitól díszelgő napernyők csoportjához hasonlított, ahol néhány csapattag stopperrel és adó-vevővel a kezében jegyzetelte és közölte a versenyzőivel a fontosabb adatokat. Az F1-re jellemző rohamos technikai fejlődés azonban ezen eszközöket sem hagyta érintetlenül, hiszen mára csúcstechnológiát képviselő monitorsorok, kisebb rádióközpontok és az egyéb kiegészítő felszerelések mellett a csillogó ülőalkalmatosságok egésze alkotja a boxutca falánál felépített rögtönzött irányítópultot.

A Ferrari istálló is felépíti a maga kis irányítópultját mind ahányszor, amikor autójukkal pályára lépnek. A csapatirányítási teendőket innen általában nyolc szakember látja el. A maranellóiak esetében még ülésrend is dukál, hiszen a stand két szélén a versenyzők munkáját segítő mérnökök foglalnak helyet, míg a menedzsment a közbenső székeket birtokolja.

Az irányítópult mindkét oldalán található egy-egy készlet a boxutcai üzenőtáblákból, így azok felmutatásával a pilóták tudtára lehet adni a lényegesebb információkat. Ezt a feladatot általában a versenyzők trénere látja el.

A Ferrari csapat által használt boxutcai irányítópult a versenyautókhoz hasonlóan természetesen a szezonok után kisebb-nagyobb fejlesztéseken megy keresztül. A szerkezet megfelelő időben történő összeállításáért felelős dedikált személynek szoros együttműködésben kell végeznie a dolgát a csapatmenedzserrel, hiszen az építménynek pontosan ki kell elégítenie az alakulat igényeit.

Első lépésben elkészítik az építmény modelljét, amelyet a szükséges jóváhagyást követően kezdenek legyártani. A boxutcai irányítópult alapját egy acél vázszerkezet alkotja, melyet alumíniumból és szénszálas anyagból készített csatlakozó elemekkel állítanak össze, majd végül az ülőalkalmatosságok is elfoglalják helyüket az alépítményen. A szerkezet három fő szekcióból áll, amelyek súlya hozzávetőlegesen 300kg-ot tesznek ki.

A boxutcai irányítópult (Ferrari, Indiai Nagydíj, 2011)

A boxutcai irányítópultnál és a csapat garázsában lévő mérnökök munkáját tökéletesen össze kell hangolni. © Scuderia Ferrari Marlboro

Az irányítópultot a Ferrari három részre bontva kamionokkal szállítja a versenyek helyszínére, és szinte ezzel érkeznek meg a leghamarabb. Ezt követően targoncákkal a boxutca falához szállítják az egyes elemeket, ahol szigorú felügyelet mellett megtörténik annak összeállítása. A szerelési munkák után elvégzik a felületek tisztítását – csakúgy, mint a versenyautók esetében -, hogy minden makulátlanul csillogó legyen a nagydíjhétvégére.

Az olyan egyedinek mondható versenypályák esetében, mint például a monacói helyszín, ezek az irányítópultok a boxutcában található épületsor első emeletén kapnak helyet, pontosan a csapat garázsa felett.

Az irányítópultnál helyet foglaló csapattagok képesek rádión keresztül beszélni egymással, és a személyzet azon tagjai, akik a garázsban teljesítenek szolgálatot, nem a csapatrádiót, hanem egy teljesen biztonságos duplex távbeszélőrendszert használnak erre a célra. A boxutcai irányítópult optikai kábeleken keresztül küldi az adatokat a csapat garázsában kialakított irányítóközpontba, és ugyan ezen informatikai csatornán jutnak el az autókra jellemző telemetriai adatok a garázsból a boxutcai irányítópulthoz. A boxutcában lévő mérnökök képesek kapcsolatba lépni a Ferrari maranellói központjában dolgozó kollégáikkal, akik a rendelkezésükre bocsátott adatok alapján azonnali segítséget tudnak adni a versenystratégiát illetően. A mérnökök és a versenyzőik közötti beszélgetés szintén rádiós csatornákon keresztül valósul meg.

Minden egyes munkaállomás rendelkezik egy-egy számítógépes monitorral, amiken a csapatot érintő adatok mellett a hivatalos időeredmények egyaránt megjeleníthetőek. Ezek felett két-két lapmonitor helyezkedik el, melyeken a munkaállomásnál helyet foglaló irányító választhatja ki, hogy a televíziós csatornákon közvetített képet, vagy a FOM (Formula One Management) által a csapatok számára elérhetővé tett négyoldalas idő- vagy adatlapokat kívánja megtekinteni. A 2007-es évben újdonságként vezették be a GPS felügyeleti rendszert, melynek segítségével pontosan lehet tudni, hogy melyik autó a pálya mely részén van az adott pillanatban.

A boxutcai irányítópulton nem található egyetlen egy ablak sem, de a két szélső széken helyet foglaló mérnök az állás két oldalán szabadon ki tud nézni a pályára. Egy esetleges áramkimaradás esetén sem veszít funkcionalitásából ez a mobil boxutcai információs központ, amelyről egy szünetmentes tápegység és egy tartalék generátor gondoskodik.

Alapjában véve tehát a boxutcai irányítópult megtervezésénél nem a külsőségek, hanem sokkal inkább a gyakorlati szempontok, mint például annak össze- és szétszerelésének profi módon történő megvalósítása játszik döntő szerepet. Érdekesség, hogy az állás felépítését, és a verseny végén annak összecsomagolását, három személynek nagyjából 45 percen belül kell elvégeznie.

Egy pályán száguldó Formula-1-es versenyautó láttán könnyen azt gondolnánk, hogy a legfontosabb paramétere egy ilyen négykerekűnek nem más, mint a benne rejlő motor által biztosítható lóerők száma. Eme bonyolult szerkezet tökéletes működéséhez, és egyáltalán a megmozdításához elengedhetetlenek azon hardver- és szoftverelemek, amelyeket a Ferrari is használ a versenypályákon és a maranellói központban egyaránt. A Ferrari alakulat által alkalmazott számítógépek, laptopok, szerverek és rack alapú eszközök az Acertől származnak, amelyek többsége Quad-Core processzort és 8GB (RAM) memóriákat használnak a versenyautók telemetriai adatainak összegyűjtésére és elemzésére.

A Formula-1-et szokás száguldó, vagy utazó cirkusznak is nevezni, ami azt jelenti, hogy a Ferrari versenycsapata az év legnagyobb részében folyamatosan úton van. Ezt a fajta körülményt pedig csakis hordozható számítógépekkel lehet megfelelően kielégíteni, így a laptopok mellett számtalan monitort és kijelzőt is magukkal cipelnek, amelyek szintén az Acer gyártósorairól kerülnek le.

A Formula-1-es versenyautónak és a csapat által használt számítógépeknek önmagukban véve nem sok hasznát venné a Ferrari, hiszen valami módon meg kell oldani, hogy ezek képesek legyenek kommunikálni egymással. De hogyan is valósítja meg a csapat mindezt? Nos, aki valamelyest jártas a számítógépes hálózatok világában, minden bizonnyal nem először hallja a CAN (Controller Area Network) és Ethernet elnevezéseket. A Ferrari ugyanis ezen kommunikációs csatornákat alkalmazza a számítástechnikai hardvereinek összekötéséhez.

Mérnökök a monitorok előtt (Ferrari, Indiai Nagydíj, 2011)

A Ferrari mérnökei az Acer által biztosított laptopokat használja a nagydíjhétvégék alatt. © Scuderia Ferrari Marlboro

A CAN rendszerre felfűzött eszközök ún. tömbökbe vannak rendezve, amelyek wireless antennák felhasználása útján továbbítják a telemetriai adatokat a Ferrari garázsába, ahol a monitorok előtt helyet foglaló mérnökök a szükséges paraméterállításokból eredő hatásokat azonnal képesek monitorozni. A versenypályán lévő szerverek és a csapat maranellói központja között a Ferrari MPLS (Multiprotocol Label Switching Network) hálózatot alkalmaz, amelynek legfőbb jellemzője, hogy nagy mennyiségű adatot képes továbbítani akár 6Mbit/másodperc sebességgel. További érdekesség, hogy a maranellói gyárban lévő szakemberek is bele tudnak hallgatni, és egyúttal csatlakozni is, a boxutcában dolgozó mérnök és a pilóta közötti kommunikációba.

A CAN hálózattal kapcsolatban érdemes továbbá megemlíteni, hogy ezt a fajta protokollt annak megbízhatósága és egyszerűsége miatt alkalmazza a Ferrari alakulat is. Természetesen ez a rendszer egyéb kedvező jellemzőkkel is rendelkezik, hiszen egy olyan számítógépes hálózati protokollról és adatbusz szabványról van szó, amelyet mikrokontrollerek és egyéb gazdaszámítógép nélkül működő eszközök, jelen esetben a Formula-1-es versenyautókban lévő elemek kommunikációjára is kiválóan alkalmazható.

A számítógépes eszközöknek és a kiépített hálózati protokolloknak elsősorban az adatgyűjtésben és a különböző szimulációs feladatok elvégzésében van jelentős szerepe. A Ferrari alakulat egy versenyautóról egy teljes nagydíjhétvége során nagyjából 2…3GB-nak megfelelő adatot gyűjt össze, amely a csapat garázsában lévő szerveren kerül eltárolásra. Ezek az információk automatikus módon össze vannak szinkronizálva a csapat maranellói központjával, köszönhetően a fentiekben is említett MPLS hálózatnak. Az olaszországi gyárban dolgozó mérnökök részére elküldött telemetriai információk pedig fontos szerepet játszanak a csapat versenystratégiájára, vagy pedig az autó jövőbeli, szélcsatornában elvégzendő fejlesztéseivel és tesztjeivel kapcsolatban.

Az MPLS voltaképpen egy internetes hálózati protokoll, amelyet leginkább nagyteljesítményű gerinchálózatokban szoktak használni, nagyobb adatmennyiségek gyors továbbítására. További jellemzője, hogy az alkalmazott technológiának köszönhetően tetszőleges adatkapcsolati réteg fölött is üzemelhet. Működésének lényege, hogy a hálózaton ún. címkeutakat hoznak létre, ahol az MPLS útvonalválasztók az adatcsomagokhoz tartozó címkék alapján határozzák meg, hogy merre továbbítsák az információkat.

A 2008-as Formula-1-es világbajnoki szezon a kategóriát érintő technikai részleteket illetően több technikai fejlesztés előhírnöke volt. A kutatások és fejlesztések tárháza nemcsak a már korábban alkalmazott egyes megoldások megkettőzésében, illetve megerősítésében merült ki, hiszen az említett évben bevezetett új technikai szabályok értelmében a mezőny összes csapatának ugyanazt az Elektronikai Vezérlő Egységet (ECU – Electronic Control Unit) kell használni, amelyet az FIA kezdeményezésére a McLaren Electronic Systems (MES) és a Microsoft közös összefogása útján fejlesztettek ki. Annak ellenére, hogy az ECU egy meglehetősen szofisztikált eszköze a Formula-1-nek, döntő szerepet játszik a versenyautók, és ezzel párhuzamosan a hétköznapi életben használt személyautók jövőjét illetően is.

Mivel a Ferrari mellett a többi csapatnak is ezt a rendszert kell alkalmaznia az autókban, ennek a fejlesztésére nem kell semmiféle erőforrást fordítaniuk. A kutatás és a különböző innovatív fejlesztések azonban nagyon fontosak a Ferrari életében is, hiszen ezek nélkül igencsak nehéz látványos teljesítménybeli előrelépéseket abszolválni. A mérnököknek tehát olyan technikákat kell sikerrel implementálni a versenyautókba- speciális érzékelők, szenzorok, elektronikai elemek, stb -, amelyek használata révén pontos képet lehet kapni az autó pillanatnyi műszaki állapotáról és a jellemző paramétereiről.

Természetesen nemcsak a Nemzetközi Automobil Szövetség részéről kiadott szabályozások, hanem a Ferrari saját költségkontrolja is meghatározza az egyes fejlesztési irányvonalakat, még annak ellenére is, hogy a maranellóiak pénztárcája nem nevezhető olyan szűkösnek. A rendelkezésre álló anyagi források és technológiák birtokában tehát arra kell törekednie a csapatnak, hogy az elmúlt évhez képest javulást tudjanak majd elkönyvelni a 2012-es szezon végére. Az pedig, hogy ehhez milyen versenyautót sikerült, illetve sikerül majd összeraknia a Ferrarinak a soron következő idényre, egyelőre még a csapat számára is kérdéses.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)


Címkék: ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Kerékkulcsok (Ferrari, Maláj Nagydíj, 2011)
Számítógépes felügyelet a kerékcserék biztonságáért (+Videó)

A Nemzetközi Automobil Szövetség engedélyével újabb biztonsági eszközzel bővül a csapatok 2012-es évben használható eszközeinek palettája. A Formula-1-es nagydíjhétvégék egyik...

Renault motor (Renault, Kanadai Nagydíj, 2010.06.10)
Újra előkerült az F1-es dosszié a Volkswagennél

A 2014-es évben bevezetésre kerülő új motorszabályok nemcsak a csapatok és a pilóták tekintetében okoz majd közvetlen hatásokat, hanem minden...

Az F1 hivatalos gumibeszállítója (Pirelli, Török Nagydíj, 2011.05.05)
Újabb F1-es inspiráció az autóipar számára

Az olyan sportnak, mint a Formula-1, sokkal nagyobb szerep jut, mintsem teret adjon néhány tehetséges pilóta számára ahhoz, hogy az...

Close