Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A ceruzától a számítógépes animációig Giorgio Piolával | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A ceruzától a számítógépes animációig Giorgio Piolával

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.12.20. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,783
Giorgio Piola munka közben (2008)

Giorgio Piola az F1-es paddock elismert tagjaként kiváló technikai illusztrációkkal ismerteti meg a közönséggel az F1 technikai oldalát (Fotó: Motorsport.com)

Azok számára, akik a Formula-1 technikai oldalát figyelemmel kísérik, minden bizonnyal nem cseng ismeretlenül Giorgio Piola neve. A kiváló részletekkel kidolgozott technikai illusztrációiról híres szakember, aki mára az F1-es paddock elismert tagja lett, számtalan élménnyel és tapasztalattal lett gazdagabb pályafutása során. Mindazonáltal, hogy munkáinak köszönhetően az általa megírt könyvek, rajzok és nem utolsó sorban számítógépes animációk segítségével igyekszik megismertetni az érdeklődőkkel a száguldó cirkusz műszaki oldalát, az F1-ben véghezvitt munkássága nem volt teljesen zökkenőmentes.

 

Miután a csapatok eredményessége jelentős mértékben függ attól, hogy a mérnökök milyen egyedi műszaki megoldásokkal próbálják a versenyautókat jobb eredményre sarkallni, ezért a rendelkezésükre álló eszközökkel igyekeznek azt a lehető leghosszabb ideig rejtve tartani a kíváncsi tekintetek elől. Nem volt ez másként Giorgio Piola esetében sem, akinek kemény munka árán sikerült elérnie azt, hogy a versenypályákon még nem debütált alkatrészekről és megoldásokról fotókat kapjon a csapatoktól, hogy lerajzolva azokat ismertetni tudja az F1-es közönséggel.

 

Tartották már kémnek, és próbálták arroganciával távol tartani a versenyautóktól, de végül sikerült mindezen nehézségeket leküzdenie. De hogy miként, és milyen eszközökkel érte el mindezt, megtudhatjuk az F1 elismert technikai illusztrátorának elmondásából.

 

 

„Még iskolás időszakomban, nagyjából 15, vagy 16 éves koromban kezdtem el autókat, leginkább F1-es versenyautókat rajzolni. Genovában jártam egyetemre, és ott kezdtem el versenyezni a fivéremmel, aki szintén nagyon jól tudott rajzolni. Elküldtük a rajzainkat két különböző magazin számára, és ahová én küldtem el a munkámat, egyszer csak azt mondták, hogy nagyon tetszik az, amit csinálok. Majd azután pedig 15 nap elteltével már ott voltam a Monacói Nagydíjon. Megkérdezték ugyanis tőlem, hogy szeretnék-e ott lenni a versenyhétvégén, hogy technikai oldalról szemügyre tudjam venni az autókat.

Ekkor mindössze 19 éves voltam, és tulajdonképpen ez volt az az időszak, amikor az addig még csak pusztán kedvtelésből végzett rajzolgatásaim elindítottak a professzionalizmus útján. Úgy döntöttem, hogy nem akarok valamiféle gyárban egyszerű mérnökként dolgozni, hiszen azokban az években rendkívül izgalmas és érdekes volt a Formula-1 világa. A légkör és az atmoszféra magával ragadó volt, mintha csak egy filmben lettem volna. Az egyedüli negatívum mindössze az volt a számomra, hogy szinte minden egyes évben történt olyan baleset, amikor egy pilóta az életét vesztette, ami rávilágított arra, hogy mennyire kemény valójában ez a világ. Mindezek ellenére egy régóta dédelgetett álmom vált valóra azzal, hogy főállásban foglalkozhattam azzal, amit annyira szeretek. Természetesen ebben nagy segítség volt számomra, hogy már akkor tudtam angolul kommunikálni, amelynek köszönhetően több magazin számára is dolgozhattam.”

 

„Az elmúlt évek során nagyon sok olyan emberrel sikerült kapcsolatba kerülnöm, akik az egész életüket a Formula-1-nek szentelték. Mérnökök, és olyan nagyszerű emberek, mint Colin Chapman és Patrick Head voltak az én igazi hőseim. Úgy tekintettem rájuk, mint akik az F1 elsőszámú emberei lettek volna. Azokban az években nem volt olyan fejlett az elektronika, mint ma, ezért jó néhány alkalommal olyan pilótákkal, mint Nelson Piquet és Alan Jones, együtt vonultunk vissza a színfalak mögé, ahol egy kicsit pihenhettünk. De természetesen személyesen sikerült megismerkednem olyan nagyszerű szakemberekkel is, mint John Barnard, vagy Adrian Newey.”

 

 

A hatkerekű Tyrrell Giorgio Piola ábrázolásában

A kiválóan kidolgozott grafika felfedi az egykori, híres hatkerekű Tyrrell versenyautó részleteit (Fotó: Giorgio Piola, Infiniti-performanceteam.com)

 

 

„A csapatok rendkívül segítőkészek, és sok-sok hasznos információval segítik a munkámat. Amikor például könyvet írok, nem gátolnak meg abban, hogy információkat gyűjtsek. A McLarennél dolgozó Paddy Lowe és Sam Michael, de említhetném a Red Bull csapatot is, szintén sokat segítettek már. Volt időszak, amikor például még csak beszéltek a McLarennél arról, hogy milyenek is lesznek majd a periszkóp kialakítású kipufogórendszerek, de senki sem látta még a prototípusokat. Nos, én kaptam egy képet a gyárból, hogy le tudjam azt rajzolni.

Természetesen voltak olyan időszakok is, amikor nem volt olyan egyszerű a helyzetem. Amikor például Schumacher a Ferrarinál versenyzett, vagy amikor Häkkinen a McLaren színeiben lépett pályára, több ízben előfordult, hogy a garázsokban letakarták az autókat a kíváncsi szemek elől.”

 

„De emlékszem egy olyan sztorira, ami igencsak megmosolyogtat még ma is. Egy partin voltunk Indianapolisban, és egyszer csak láttam, hogy egy mclarenes mérnök felém közelít. Ez a mérnök mindig is elég távolságtartó és szűkszavú volt a rajtrácson, és állandóan megpróbálta letakarni az autót, miközben elég agresszívan viselkedett velem. Amikor odajött hozzám, elnézést kért tőlem. Elmondta, hogy Ferrari-kémnek gondolt korábban, de már tudja, hogy minden rendben van velem. És ezután pedig odanyújtotta jobbját, és megráztuk egymás kezét. Számomra ez olyan volt, mintha valamilyen díjat nyertem volna, mert amikor egy ilyen munkával foglalkozol, bizony be kell tartani az ide vonatkozó szabályokat.”

 

„Manapság egyre gyakrabban alkalmaznak a csapatok speciális festékeket arra, hogy láthatóvá tegyék az autók egyes elemeiről történő áramlásleválásokat. Amikor ezek a festékek fent vannak a felületeken, vagy éppen a szerelők és a mérnökök dolgoznak egy esetlegesen összetört versenyautón, sohasem szoktam őket zavarni. A legfontosabb szabály tehát az, hogy mindvégig kellő tiszteletet kell tanúsítani a csapattagok irányába. Ez ugyanis elengedhetetlen ahhoz, hogy igazán jó kapcsolatot lehessen velük ápolni.

Abban az esetben például, ha valamelyik versenyautót szabálytalannak minősítik, legyen szó például a Ferrariról, vagy a Red Bullról, el kell készítenem a szükséges rajzokat, vagyis el kell végeznem a munkámat. Kétségtelen, hogy vannak olyan pillanatok, amikor kissé rámenősebben viselkedek, de akkor csakis az az egyetlen módja annak, hogy ebben az üzleti világban érvényesülni lehessen.”

 

„Emlékszem egy meglehetősen mulatságos történetre, ami Jacques Lafitte idejében esett meg velem. Akkoriban sorra nyerték a versenyeket, és jó néhány szokatlan technikai megoldást alkalmaztak, amelyeket lehetetlen volt lerajzolni úgy, hogy az autót csak a versenypályán lássam. Watkins Glenben voltunk, és lementem a csapat garázsába, hogy készítsek néhány rajzot. Amikor a főmérnök meglátott, meglehetősen izgatott lett. A mókás ebben az, hogy ha Jacques-ot kérdezi meg az ember, akkor ő gond nélkül elmondja, ha annak a bizonyos részletnek valóban kérdéses volt a szabályossága, viszont, ha több mint 30 év elteltével ugyanazt a kérdést felteszed az egykori főmérnöknek, ő mindent meg fog cáfolni.

De azt hiszem ezzel tisztában kell lenni. Ez egy olyan játék, amelyben minden egyes csapat igyekszik megtalálni azokat a kiskapukat, amelyekkel az FIA által megalkotott szabályok határain tudnak mozogni. A Formula-1-ben dolgozó szakemberek a világ legjobb mérnökei közé tartoznak, így igencsak nehéz lenne megfékezni a találékonyságukat. Amit viszont egyáltalán nem tudok elfogadni az nem más, amikor az adott szabály nem egyértelműen fogalmaz. Ilyen volt például a dupla diffúzorok, vagy a Mercedes autóin alkalmazott dupla DRS rendszerek helyzete is.”

 

„Az igazat megvallva technikai rajzokkal nem volt könnyű pénzt keresni. A korábbi években több napot igénybe vett, hogy a nagyobb részletezettségű rajzokkal elkészüljek, ma viszont ehhez már jóval kevesebb időre van szükség. Amikor elkezdtem az újságírást a televízió volt az én eszközöm, ahol igazán gyorsan meg tudtak jelenni a munkáim, és általa sok érdeklődőhöz el tudtam azokat juttatni.”

 

„Nem igazán kerestem magamnak kategóriákat, de a ’76-os Ford sorozat igazán érdekes volt. Amikor 1976-ban úgy döntöttek, hogy légterelő szárnyak és slick gumiabroncsok kerülnek majd fel az autókra, felkértek, hogy készítsek rajzokat, és segítsem ezzel a versenyautók megépítését. Ezzel együtt megengedték, hogy versenyen is induljak, de igencsak lassúnak bizonyultam, és a 10-dik helynél nem tudtam jobb pozíciót elérni. Ezzel szemben viszont a csapattársam megnyerte a bajnokságot. Azt hiszem élveztem a versenyzést, de végül egy szezont követően abbahagytam, mert tudtam, hogy nem a vezetés az én munkám.”

 

 

A Red Bull Renault autóban lévő KERS elhelyezése Giorgio Piola ábrázolásában

A Red Bull Renault versenyautóban lévő KERS elhelyezését ábrázoló illusztráció (Fotó: Giorgio Piola, Infiniti-performanceteam.com)

 

 

„Úgy gondolom, hogy azok a pilóták, akik a Formula-1-ben versenyeznek, igazán tehetségesek. De amikor azt kérdezik tőlem, hogy kit tartok a legjobb autóversenyzőnek az F1-ben, akkor én Ayrton Senna nevét szoktam megemlíteni, és nem pedig Michael Schumacherét. Schumacher általában mindig csak egyetlen egy ellenféllel kellett, hogy megküzdjön a világbajnoki címért. Ezzel szemben, ha a mai mezőnyt nézzük, akkor jó néhány bajnoki címmel rendelkező versenyző van, mint például Vettel, Alonso és Hamilton. Sennának olyan klasszisok ellen kellett versenyezni, mint Mansell, Prost, Piquet, Berger és a fiatal Alesi. Éppen ezért úgy érzem, hogy régebben rendkívül szorosak voltak a bajnokságok, éppúgy, mint napjainkban, és emiatt vallom azt, hogy igazán jó most az F1-es világ részesének lenni ennyi nagyszerű pilóta között.”

 

„Az elmúlt évek során lehetőségem volt végigkövetni a legfontosabb mérföldköveket a versenyautók fejlesztéseivel kapcsolatban. Úgymint a Lotus 49, a Lotus 72 és a Lotus 78 esetében, ahol a szívóhatás kihasználásának módja igencsak szembetűnő és érdekes volt.”

 

„A szabályok manapság nem mindig feketék, vagy fehérek, mint ahogyan az régebben volt. Úgy gondolom, hogy a versenybíróság túl sokszor avatkozik be az események menetébe. Ha visszaemlékszünk Mansell és Senna híres párharcaira, mindez aligha lenne a mai szabályrendszer alatt elképzelhető. A versenybírák ugyanis igen gyorsan, még a futam korai szakaszában kizárnák őket. Sokkal elfogadhatóbbnak tartanám a pénzbüntetést bizonyos esetekre. Nem értem teljes mértékben, ha egy adott eset nem a pilóta hibájából, hanem sokkal inkább a szabályrendszer hiányosságai miatt következik be, akkor miért kell megbüntetni a versenyzőt. Ugyancsak érdekes az FIA azon törekvése is, amely a kinetikai energia hasznosítására irányul. Ezzel tulajdonképpen a Formula-1-et egyúttal a személyautók gyártásához alkalmazott technológiák fejlesztésére is fel kívánják használni.”

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
A ceruzától a számítógépes animációig Giorgio Piolával, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék:


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Mark Gillan (Williams, Szingapúri Nagydíj, 2011)
Amikor egy út a Williamsnél véget ér: Lemondott a főmérnök

Alig néhány nap telt el azóta, hogy a világsajtó a Mercedes Formula-1-es csapattól távozó neves szakember, Norbert Haug távozását nyilvánosságra...

Az autó felkészítése (Sauber F1 Team, Barcelona teszt, 2012.03.01)
Az FIA homológnak minősítette a Sauber 2013-as konstrukcióját

Ahhoz, hogy egy Formula-1-es csapat kizárólagosan a szakmai munkára, és a szezonkezdet sikerességére tudjon koncentrálni, elsődlegesen kellő mértékű anyagi forrásokkal...

Force India Mercedes VJM05 (Force India, Silverstone, bemutató, 2012.02.03)
Február 1-jén érkezik a Force India 2013-as autója

A mezőny tagjai közül elsőként a Force India alakulat jelentette be a 2013-as évre tervezett új versenyautójuk hivatalos bemutatójának időpontját....

Close