Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A Brembo is felkészült a 2012-es szezonra | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A Brembo is felkészült a 2012-es szezonra

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.03.22. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,209
Az F2012 első fékrendszere (Ferrari, Maláj Nagydíj, 2012)

A Brembo speciális anyagok és gyártási technológiák segítségével készített fékrendszerrel látják el a Formula-1-es csapatokat. © Scuderia Ferrari Marlboro

A Formula-1-ben már jó néhány év óta jelen van a Brembo vállalat, miután a csapatok jelentős része az olaszországi központtal rendelkező gyártó által készített fékrendszereket építi be a versenyautókba. A Nemzetközi Automobil Szövetség által a technikai szabályzatban évről-évre elvégzett módosításokhoz természetesen a Brembónak is igazodnia kell. Az F1 beszállítójának azonban nemcsak az FIA által meghatározott direktívákhoz kell tökéletes módon alkalmazkodni, hanem a száguldó cirkusz hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli gyárából kikerülő abroncsok karakterisztikáját sem lehet figyelmen kívül hagyniuk.

A tavalyi évben nagy népszerűségnek örvendett kipufogóval fújt diffúzorok használatának betiltása miatt valamelyest csökkent a versenyautók hátsó traktusára ható leszorító erő nagysága, amelynek következményeként a fékerő nagyobb arányban lesz jelen az autó első tengelyén. A kötelezően elvégzett technikai módosítások miatt további nehézséget jelent, hogy a fékezések alatt kellő stabilitást kell biztosítani, ami miatt jelentősebb odafigyelés szükséges a beállítások és a szerkezeti kialakítások tekintetében. A megfelelő fékstabilitás azonban nemcsak az autó biztonságos lelassításához és az autó jó menettulajdonságaihoz elengedhetetlen, hiszen a fékezés során indokolatlanul blokkoló kerekek esetében jelentkező extra igénybevételek akár a fékrendszer károsodásához, vagy a keletkező nagy vibráció miatt akár a csonkállvány töréséhez és ezzel együtt a futómű leszakadásához is vezethet.

A fentiekben említett műszaki problémák elkerülése és a minél jobb köridők biztosítása érdekében tehát a Brembo és a csapatok szakembereinek leginkább az autó fékezési fázisa alatt szükséges menetstabilitásra kell összpontosítani.

A karbon felhasználásával készült fékelemek továbbfejlesztésével kapcsolatban nagyon nehéz előre megjósolni, hogy azok milyen hőmérsékleti terheléseknek lesznek majd kitéve az egyes csapatok által megépített versenyautók tekintetében. Ugyancsak ismeretlen faktorként kellett kezelni a Brembo mérnökeinek a Pirelli 2012-es szezonra készített új gumiabroncsait is, amelyek a jobb tapadási jellemzők, és az egyenletesebb kopási karakterisztika érdekében a tavalyi évben használt modellekkel ellentétben kisebb rádiusszal rendelkező peremezést kaptak.

Mindamellett, hogy a téli szezonban az új autók kifejlesztése során a Brembónak és a Formula-1-es csapatoknak teljes összhangban kellett végezni a korábbi elemek módosítását, ez a fajta csapatmunka a szezon során sem állhat meg. Az anyagok kiválasztásánál és az alkalmazott technológiáknál úgy kell eljárni, hogy a végtermék megfelelő szilárdsággal rendelkezzen, míg a féktárcsa, a fékbetét, valamint a féknyereg konstrukciós kialakításánál a tökéletes rögzítési pontok mellett biztosítani kell a fékrendszer hűtéséhez szükséges légáramlás lehetőségét is. Az autó aerodinamikai konfigurációjától függően eltérő méretek adódnak a fékek beépítésére és beállítására vonatkozóan, ha már csak a kerékfelfüggesztés elemeinek geometriáját és beépítési helyzetét vesszük figyelembe. Ezek ismeretében lehet csak megválasztani, hogy az adott versenyautó milyen mérettel rendelkező fékbetéteket és féktárcsákat képes befogadni, ahol természetesen az FIA által megadott határértékeken belül kell maradni.

A Brembo által készített fékrendszert használó csapatok mindegyike ugyanolyan anyagból készült féktárcsákat (CER100) és fékbetéteket (CCR400) használ. A gyártó legfőbb célja pedig a csapatok és a kategória által megkívánt műszaki jellemzők biztosítása mellett az, hogy a versenyautókban alkalmazott erőátviteli rendszerek által biztosított nyomatékviszonyok és működési hőmérsékletek igencsak széles tartományához minél jobban tudjanak igazodni a választott alapanyagok és gyártási folyamatok tekintetében.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
A Brembo is felkészült a 2012-es szezonra, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Hátsó légterelő szárny (Williams, Ausztrál Nagydíj, 2012)
Williams Renault FW34: Kiegészítő légterelő a rúdszárny felett

A Formula-1 technikai szabályzata értelmében a versenyautó hátsó területén az autó szimmetriavonalától 75mm-es távolságig lehet kiegészítő aerodinamikai elemet alkalmazni, illetve...

Felipe Massa (Ferrari, Ausztrál Nagydíj, 2012)
Massa új karosszériát kap Malajziára

A Formula-1 legpatinásabb alakulata, a Ferrari számára nem éppen az előzetes elvárások szerint indult a 2012-es szezon. A tavalyi évben...

Előzési zóna (Maláj Nagydíj, 2012)
Ismét a célegyenesben lehet használni a DRS-t Sepangban

A Nemzetközi Automobil Szövetség kijelölte a DRS használatára szánt szakaszt a 2012-es idény második nagydíjára vonatkozóan. Ennek megfelelően a pilóták...

Close