Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A boxutcai üzenő tábla | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A boxutcai üzenő tábla

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.12.04. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,327
A boxutcai üzenő tábla (Red Bull Racing, Belga Nagydíj, 2010)

A Formula-1-ben alkalmazott fejlett technológiai rendszerek mellett a célegyenesben felmutatott üzenő táblák is fontos szerepet játszanak a csapat és a pilóta közötti kommunikációban. © Red Bull Racing

Annak ellenére, hogy a Formula-1-ben szinte a legújabb fejlesztésű technikai megoldásokat, és egyben csúcstechnológiás kommunikációs rendszereket alkalmaznak, a versenyző és a csapat közötti kommunikáció egyik eszközeként továbbra is alkalmazzák a több mint 50 éve már jól bevált megoldást, a boxutcai üzenő táblát. Versenyzés közben a pilótának mindössze egy másodperce van arra, hogy elolvassa a csapata által a célegyenest és a boxutcát elválasztó falnál felmutatott információkat.

A régi szép időkben a csapatok szerelői egy fekete táblára krétával írták fel azokat az információkat, amiket közölni akartak az éppen versenyben lévő pilótájukkal. A modern kor Formula-1-ére jellemző módon ezek az eszközök is követték a technika fejlődését, hiszen alumíniumcsőből, valamint szénszálas anyagból készített keretbe foglalt, kis súllyal rendelkező szintén szénszálas anyagból összeállított táblákat használnak erre a célra. Mint minden eszköznek, úgy ennek is megvannak az alkalmazásbeli nehézségei. Nemcsak az eső jelenthet problémát a pilóta számára a táblán lévő információk gyors leolvasásánál, hiszen a szeles időjárás is éppen olyan nagy gondot jelenthet, ha a táblát kezelő személy nem tudja azt mozdulatlanul tartani. A mérnökök természetesen erről sem feledkeztek meg: a légellenállás csökkentésére furatokat alakítanak ki a szénszálas anyagból készített táblalemezen, ami mellesleg csökkenti annak súlyát is.

A versenyzőnek a futamok során kialakult szoros küzdelmek közepette nincs arra lehetősége, hogy több körön keresztül kísérelje meg elolvasni a táblán megjelenített információkat. A csapat által közölni kívánt adatokat rendszerint mindig a tábla ugyan azon pontján szokták megjeleníteni: a felső sorban az aktuális helyezés, a teljesített vagy a még hátralévő körök száma, a következő sorokban a pilóta előtt és mögött haladó ellenfélhez viszonyított időkülönbség, a negyedikben pedig egyéb kiegészítő információk kaphatnak helyet.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a Hi-Tech világában miért van szükség ezekre az üzenő táblákra. Bármilyen furcsa, de vannak olyan információk, amelyek közlése a pilóták számára ezzel a módszerrel a legmegfelelőbb. A versenyzőknek igen keményen kell koncentrálni, és ha a versenymérnök a pilóta számára a rádión keresztül egy hatalmas listát kezdene felsorolni, hamar megkapná a visszajelzést: Hagyd abba, nekem a versenyzésre kell összpontosítanom! Mindezek mellett természetesen a versenyautóban alkalmazott rádiós rendszer is kulcsfontosságú szerepet játszik a kommunikációs rendszerben.

Az előzőekben ismertetett, 850x1100x40mm-es, 4.5kg súlyú, megfelelő kerettel ellátott, szénszálas anyagból készített táblára helyezik fel a 200mm magas karaktereket tartalmazó fekete műanyag lapokat, és ezekből állítják össze a pilóta számára közlésre kerülő információkat. A boxutcai üzenő tábla a mai napig sikeresen ellenállt a digitális technika rohamos fejlődésének. A LED-es megoldással kijelzett feliratozást nemcsak az elektronikai elemek felhasználásából eredő nagyobb súly miatt nem alkalmazzák, hiszen azok elolvasása erős napsütésben igencsak problémát jelentenének. Az üzenő táblákat úgy különböztetik meg, hogy a pilóták neve mellett általában feltüntetik a nemzetiségének megfelelő zászlót is.

Ez a meglehetősen egyszerűnek is nevezhető kommunikációs eszköz nem egyszer mentette már meg egy csapat versenyét. Ehhez hasonló eset történt például a 2005-ös Bahreini Nagydíjon is, amikor Kimi Räikkönen rádiója meghibásodott, és közölni kellett volna vele, hogy be kell mennie a boxba üzemanyag-vételezésre. A boxba történő behívást rendszerint nem ezekkel a táblákkal szokták jelezni, hiszen ez esetben könnyedén világossá válhat a riválisok számára a csapat boxstratégiája, de azon a futamon ez megmentette a McLaren napját.

Az üzenő táblát használó csapattag és a pilóta között a sikeres szereplés érdekében tehát teljes összhang szükséges. A jelzéseket leadó személynek pontosan tisztában kell lennie versenyzőjük pozíciójával, és a megfelelő pillanatban kell a célegyenesben felmutatni az időkülönbségeket, hogy azzal is jobb teljesítmény elérésére bátorítsa a pilótát.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
A boxutcai üzenő tábla, 5.0 out of 5 based on 3 ratings


Címkék: ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Első szárny flexibilitás teszt (Ferrari, Török Nagydíj, 2011)
Szigorítás várható a flexibilis első szárnyak ügyében (+Videó)

Előzetes információk szerint a Formula-1 törvényhozó testületeként tevékenykedő Nemzetközi Automobil Szövetség a 2012-es évtől kezdődően módosítani kíván az első légterelő...

Készülődés a garázsban (Scuderia Toro Rosso, Abu Dhabi Nagydíj, 2011)
Tovább fogyatkozik a Williams és a McLaren szakembergárdája

Alighogy befejeződött a Formula-1 2011-es idénye, nemcsak a pilóták, hanem egyes szakemberek tekintetében is beindultak az átigazolások. Legutóbb a Williams...

Hátsó kerékfelfüggesztés (Ferrari, Koreai Nagydíj, 2011)
Nyomórúd kontra vonórúd: Új felfüggesztéssel készül a Ferrari 2012-re

Az elmúlt 2011-es szezonban a Ferrari 150 Italia néven szerepelt konstrukció nem éppen az előzetes elvárások szerint teljesített. Természetesen ennek...

Close