Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A biztonságosabb és gyorsabb kerékcserék eszköze | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A biztonságosabb és gyorsabb kerékcserék eszköze

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.05.02. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,985
A DP 4000 TS kerékkulcs használat közben

Nyomatékfigyelő rendszer és számítógépes felügyelet segíti a kerékcseréket a telemetriai rendszerrel összekapcsolt kerékkulcsok használatával. © Dino Paoli S.r.l.

A Formula-1 szabályrendszerében a 2010-es évben bevezetett változtatásnak köszönhetően, miután betiltásra került a versenyautók futam közbeni üzemanyag-feltöltése, a korábbi évekhez viszonyítva a csapatoknak még nagyobb hangsúlyt kell fektetni a boxkiállás során fennmaradó műveletek, történetesen a kerékcserék elvégzésére.

Egy Formula-1-es versenyhétvége során a pálya egyik legveszélyesebb helyszínének a kerékcserék helyszínéül szolgáló boxutca nevezhető. A versenyautó kerekeinek cseréje során számos esetben okozott már problémát egy nem megfelelően rögzített kerékanya, amely azt követően, hogy a pilóta a csapat vezető szerelőjétől kapott szabad jelzést követően elindult a garázs elől, a boxutcában, vagy a pályára történő kihajtást követően levált a tengelyvégről. Az ilyen esetek elkerülése érdekében a Formula-1-es csapatokat légkulcsokkal ellátó olasz vállalat, a Paoli egy új fejlesztésű biztonsági rendszert tartalmazó légkulcsot dolgozott ki, amely a beépített nyomatékmérő szenzorokkal és a kerékanya rögzítéséhez szükséges, illetve a beállított nyomaték monitorozását biztosító LED-es visszajelzőkkel együtt megfelelő kontrolt tud biztosítani a kerékcserék számára.

A gyártó által kiadott információkból kiderül, hogy a DP 4000 TS típuselnevezéssel rendelkező légkulcsokba mágneses elven működő, úgynevezett érintés nélküli szenzorok kerültek beépítésre, és a szerszámot használó szerelő állíthatja be a kerékanya tökéletes rögzítéséhez szükséges nyomaték mértékét. A rendszer további különlegessége, hogy az előre meghatározott, és adatbázisban rögzített forgatónyomaték adatok alapján a számítógépes felügyeleti rendszer automatikus jelzést ad a kerékkulcsot használó szerelő számára abban az esetben, ha az aktuális nyomaték értéke nem éri el az előzetesen meghatározott szintet.

 

Az új fejlesztésű kerékkulcs bemutatása

A DP 4000 TS kerékkulcs

A telemetriai rendszer által adott visszacsatolás útján működtetett LED-ek adnak visszajelzést a kerékkulcs kezelőjének. © Dino Paoli S.r.l.

A Paoli által gyártott, fentiekben említett DP 4000 TS típusú kerékkulcs létezik bal- (DP 4000 TS LH) és jobbkezes (DP 4000 TS RH) kivitelben egyaránt. Az integrált nyomatékmérő szenzornak és a digitális jelfeldolgozó processzornak (DSP = Digital Signal Processor) köszönhetően egy valósidejű, online módon működő, úgynevezett Nyomatékfigyelő Rendszer igyekszik könnyíteni, és egyúttal biztonságosabbá tenni a Formula-1-es versenyautók kerékcseréit. A 0…5V kimenti jelet biztosító kerékkulcs kapcsolatban áll a csapat által használt, a telemetriai adatokat feldolgozó szoftverrel, amely arra hivatott, hogy a versenyek, vagy a tesztelések alkalmával folyamatosan gyűjtse az autó olyan lényeges paramétereit, mint például a gumiabroncsok- és az olajrendszer hőmérsékletét, vagy a KERS működéséhez szükséges akkumulátorcellák feszültségszintjét.

Abban az esetben, ha a versenyautó kerekének cseréje közben a kerékkulcs által létrehozott nyomaték értéke eléri az előre beprogramozott szintet, a szerszámon lévő LED-ek mindegyike világítani kezd, amely azonnal informálja a szerelőt arról, hogy a rábízott feladatot tökéletesen sikerült teljesítenie, vagyis az adott kerék rögzítése megvalósult.

A DP 4000 TS kerékkulcs, amely 193mm hosszú, és maximálisan 20bar nyomáson használható, nem kevesebb, mint 3.79kg súllyal rendelkezik. Azt azonban hozzá kell tenni, hogy a szerelőnek ennél valamivel nehezebb szerszámmal kell elvégezni az F1-es versenygépek kerekeinek cseréjét, hiszen a kerékkulcs kimeneti tengelyére még egy, a kerékanyák megfogásához szükséges fejegységet is csatlakoztatni kell. A Paoli új fejlesztésű eszközének további, figyelemre méltó paramétere, hogy az általa elérhető 3000Nm-es maximális forgatónyomaték mellett 20bar nyomáson 9500 percenkénti fordulatra képes.

A Paoli által kifejlesztett DP 4000 TS tehát egy meglehetősen kompakt dizájnt képvisel, amely magas forgatónyomaték előállítására képes mindamellett, hogy a kerék rögzítésének mértékéről mindvégig tájékoztatja a kerékkulcs használóját, köszönhetően a telemetriai szoftverrel történő összekötésnek.

 

Mitől olyan intelligens az új F1-es kerékkulcs?

A DP 4000 TS kerékkulcs tartozéka (MPS-1)

Speciális csatolómódul segítségével konfigurálható a forgatónyomaték értéke. © Dino Paoli S.r.l.

A kerékkulcs nyomatékmérő rendszere tulajdonképpen kettős funkcióra képes. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy nemcsak a fentiekben említett módon, a Formula-1-es csapat által használt telemetriai szoftverben rögzített nyomatékértékek figyelésével ad visszajelzést a kerékkulcson kialakított LED-ek felhasználásával, hanem a szerelő, illetve a mérnök segítségével a kerékcsere során alkalmasnak vélt nyomaték értékét referenciaként meg lehet adni a nyomatékfigyelő rendszer számára, és a későbbiekben már az újonnan eltárolt adat fog szerepelni a telemetriai rendszerben.

A LED-ek és az azt működtető rendszer kalibrálhatóságának lehetősége tehát adott a csapatok számára, amelyhez a Paoli az MSP-1-es névvel rendelkező egységet ajánlja. A kisméretű eszköz standard Windows operációs rendszerrel üzemelő számítógépen feltelepített és konfigurált, a rendszerhez kifejlesztett PRAG programmal használható és illeszthető a nyomatékmérő szenzor által továbbított adatokhoz. A kiegészítő további műszaki jellemzője, hogy a nyomatékmérő szenzorral ellátott kerékkulccsal történő működtetéséhez lehetőség van egy külső, 12VDC tápegységről történő üzemeltetésére is.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
A biztonságosabb és gyorsabb kerékcserék eszköze, 5.0 out of 5 based on 1 rating


Címkék: ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
A Ferrari szélcsatornája (Ferrari, 2012)
További gondok a Ferrari szélcsatornájával

Az elmúlt időszakban egyre több olyan bejelentéssel és nyilatkozattal lehetett találkozni, amelyek a Ferrari idei szegényes teljesítményét hivatottak taglalni. Mindamellett,...

A padlólemez flexibilitásának vizsgálata (Ferrari, Bahreini Nagydíj, 2012)
A padlólemez flexibilitásának vizsgálata

A Formula-1-es versenyautók megfelelő menettulajdonságaihoz nem elegendő egy jól megtervezett és kialakított, kifogástalan nyomatékviszonyokkal és jó végsebesség elérését lehetővé tevő...

Az FIA újabb pilótafülke védelmi rendszert tesztelt (2012.04.26)
Az FIA újabb pilótafülke védelmi rendszert tesztelt (+Videó)

A Formula-1 biztonsága mindig is kulcsfontosságú szereppel bírt, így a Nemzetközi Automobil Szövetség, illetve az erre szakosodott szervezetek folyamatosan dolgoznak...

Close