A 2014-es motorformula és az első hardverelemek ismertetése
Írta: Papp István | 2012.10.23.
PDF Betűméret növelése
Betűméret csökkentése
Betűméret visszaállítása
Megtekintés: 5,653
Mint ismeretes, a 2014-es szezon jelentős változásokat tartogat a Formula-1 számára, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség által megalkotott technikai szabályok értelmében alaposan átíródtak a motorokra vonatkozó előírások.
A jelenleg alkalmazott 2.4 literes V8-as szívómotorok helyett 1.6 literes, hathengeres, 500 bar maximális nyomású, közvetlen üzemanyag befecskendezéses, Energia Visszanyerő Rendszerrel kiegészített turbómotorok biztosítják majd a szükséges lőerőket. Az eredeti szabálytervezettel ellentétben a 2014-es évre érvényes specifikáció szerint elkészített erőforrások megengedett maximális fordulatszáma 12.000 ford/perc helyett 15.000 ford/percben lett meghatározva.
További változások a motorokkal kapcsolatban

A Renault már elkészítette a 2014-es specifikációnak megfelelő turbófeltöltős, 1.6 literes V6-os motorját (Fotó: Sutton Images)
A hengerek furatának átmérőjét 80mm-es méretben kell elkészíteni, amelynek mérettűrése mindössze +/- 0.1mm lehet.
A főtengely és a versenyautó szimmetriatengelyének egybe kell esnie, és 90mm-rel (+/- 0.5mm) a referencia sík felett kell kialakítani. A technikai direktívák pontosításával egyértelműen megfogalmazódott, hogy a motor kizárólag nyomatékátvitelt valósíthat meg a hajtáslánc irányába, és a kihajtó tengely forgásirányának meg kell egyeznie az óramutató járásával (ha az autó elől nézzük).
Az üzemanyag-áramlás értéke nem haladhatja meg a 100kg/h-át.
A motorfordulat 10.500 ford/perc-es szintje alatt az üzemanyag-áramlás értéke nem lehet nagyobb, mint Q (kg/h) = 0.009 N(ford/perc)+5.
A szelepek szárának átmérője nem lehet kevesebb 5mm-nél.
A hajtóművet összesen 6-6db ponton M12-es csavarokkal kell rögzíteni a biztonsági cellánál és a sebességváltónál.
Az ES-t teljes egészében a biztonsági cellán belül kell elhelyezni. (ES = Az Energiatároló a nevének megfelelően energiatárolásra szolgál az ERS rendszerben. A biztonságos felhasználási körülmények érdekében megfelelő leválasztó elektronikával és tokozással kell rendelkeznie)
A motor tömegközéppontjának a referencia sík felett legalább 200mm-rel kell lennie.
Abban az esetben, ha a pilóta megfelelően elhelyezkedett a vezetői ülésben, külső segítség nélkül el-, illetve adott esetben újra tudja indítani a motort.
A versenyautót elektromos módba kell kapcsolni abban az esetben, amikor a pilóta behajt a boxutcába. Ez pedig azt is jelenti egyben, hogy a motor ekkor nem égethet el üzemanyagot és nem kerülhet hajtóanyag az erőforrásba.
Az Energia Visszanyerő Rendszert (ERS) érintő előírások

Az új Energia Visszanyerő Rendszer a jelenlegi megoldással ellentétben nagyobb teljesítményre lesz majd képes (Fotó: Magneti Marelli)
A Formula-1 számára 2009-ben megismertetett Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer jelenleg 60kW extra teljesítményt képes biztosítani, körönként 400kJ extra energia felhasználása mellett. Az elfogadott 2014-es szabálymódosításnak megfelelően az új motorok esetében mindez úgy módosult, hogy az immáron ERS-nek nevezett hibrid hajtás teljesítményét megduplázták 120kW-ra (ami 160LE többletet jelent), de ami még ennél is drasztikusabb változás, hogy az ide vonatkozó előírások teljesülése esetén körönként 4MJ energia felhasználására lesz majd lehetősége a pilótának.
Egy kör teljesítése során az MGUK (Kinetikai Motor Generátor Egység) által biztosított energia mennyisége nem haladhatja meg a 2MJ-os limitet, míg az ES maximum 4MJ-t adhat az MGUK számára körönként. Az ES által leadott legkisebb és legnagyobb extra energia értéke közötti különbség sem haladhatja meg a 4MJ-os szintet.
A technikai szabályok egyértelmű rendelkezése szerint az ERS által visszanyerhető energiát külső forrásból nem lehet biztosítani, csakis az autóban elhelyezett MGUK és/vagy az MGUH („Izzító” Motor Generátor Egység) által. Az MGUK által visszatáplált energia leadására mechanikai összeköttetések révén valósul meg a versenyautó hajtásláncán keresztül, megfelelő áttételi arányok alkalmazása révén.
A kipufogórendszer nyomásszabályzó rendszerével és az ERS-sel megfelelő áttételi aránnyal mechanikai kapcsolatban álló MGUH működtetéséhez sem lehet majd külső forrást alkalmazni.
Az ERS-nek a tengelykapcsoló előtt a hátsó kerék hajtásláncához kell csatlakoznia.
Minden egyes versenyautóban lennie kell egy jelzőfénynek, amely az ERS üzemállapotát mutatja a pilóta számára:
- A teljes versenyhétvége alatt üzemelnie kell, még abban az esetben is, ha a hidraulikai rendszer, a pneumatikus rendszer, vagy akár az elektromos rendszer valamilyen okból kifolyólag meghibásodik
- Csakis abban az esetben világíthat zöld színnel, ha a rendszer ki van kapcsolva és a villamos berendezések megfelelően működnek
- A motor leállítását követően legalább 15 percig biztosítani kell az energiaellátást
- A nagyfeszültségre utaló szimbólum elhelyezése kötelező
Az energiatárolásra szolgáló ES rendszer súlya (a rögzítő elemekkel, az akkumulátorcellákkal, az elektromos csatlakozókkal, és az egyéb szerelékekkel együtt) nem lehet kevesebb 20kg-nál, de nem haladhatja meg a 25kg-os felső határértéket.
Ahogyan azt a fentiekben ismertetett szabályozások is mutatják, alaposan meg fog majd változni az F1 jelenlegi motorformulája, amelyre már két évet sem kell várnunk. A határidő közelsége miatt azonban nemcsak a csapatoknak, hanem a csapatok technikai partnereinek, úgymint a motorbeszállítóknak, a hajtásláncot készítőknek, és nem utolsó sorban a versenyautók elektronikai rendszereit tervező és gyártó cégeknek is fel van adva a lecke. A 2014-es szezon kezdetére ugyanis már olyan rendszerekkel kell előhozakodniuk, amelyek az előzetes teszteken sikerrel átmentek, és a vizsgálatok során tapasztalt hibákat végérvényesen kiküszöbölték.
Az elmúlt hónapban a Formula-1-es csapatok körében jól ismert olasz vállalat, a Magneti Marelli hivatalosan is bejelentette, illetve a monzai versenypályán tartott bemutatón le is rántotta a leplet a 2014-es szezonra tervezett 1.6 literes V6-os motorok működtetéséhez szükséges hardverelemekről.
A Magneti Marelli 2014-es fejlesztései

A hibrid technológia egyre nagyobb teret hódít az F1-ben (Fotó: Magneti Marelli)
Az új hajtáslánccal szemben támasztott követelményekhez igazodva az olasz gyártó mérnökei egy teljesen új ERS-sel, Energia Visszanyerő Rendszerrel készül az új motorformulára. Az ERS-nek köszönhetően a versenyautó fékezése során eltárolt kinetikai energia és a kipufogógázok által szállított energia megfelelő mértékű felhasználása egyaránt kulcsfontosságú szerepet játszik majd a főtengellyel kapcsolatban lévő elektromos motor-generátor egység működtetésében.
Az új rendszer kifejlesztése során a Magneti Marelli számára óriási segítség volt az általuk tervezett és az elmúlt években sikerrel használt KERS egységek, hiszen az ott alkalmazott technológiai elemek jó részét át lehetett ültetni a 2014-ben alkalmazásba kerülő ERS-re vonatkozóan.

Speciális rendszerösszetevőket tartalmazó Közvetlen Üzemanyag-befecskendező rendszert mondhat magáénak a Magneti Marelli (Fotó: Magneti Marelli)
Az új erőforrásokhoz egy teljesen új fejlesztésű üzemanyag-ellátó rendszerrel is készül az olasz vállalat. A különleges kialakítású befecskendező rendszer, a rendszert működtető szoftverelemek és a GDI motorok számára gyártott üzemanyag-szivattyúk segítségével képesek elérni a technikai szabályzatban megengedett maximális 500bar-os nyomásértéket is. A közvetlen üzemanyag-befecskendezés ezen módja egyáltalán nem ismeretlen az autósportban, hiszen a Magneti Marelli már sikerrel alkalmazza azt a WRC-ben.
További érdekességként említhető az olaszok 2014-es évre szánt fejlesztései tekintetében, hogy a versenyautó és a boxutca közötti adatkommunikációhoz, illetve a telemetriai adatok továbbításához egy átdolgozott Wi-Fi rendszert, illetve rendszerelemeket dolgoztak ki, amelynek köszönhetően a különböző jellegű műszaki paraméterek nagyobb mennyiségben történő, egyidejű kommunikációja valósítható meg a pályán mozgó autó és a csapatgarázsban lévő szerverek között. Az új hardverelemek és hálózati protokollok megfelelő és biztonságos üzemeltetése azonban nem valósulhatna meg azon elektronikai vezérlőelemek, inverterek, vagy speciális akkumulátor-egységek nélkül, amelyek szintén megtalálhatóak a Magneti Marelli 2014-es szezonra szánt palettájában.
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.4/5 (7 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
A 2014-es motorformula és az első hardverelemek ismertetése, 4.4 out of 5 based on 7 ratings
Címkék: Energia Visszanyerő Rendszer, ERS, FIA, KERS, Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer, Magneti Marelli, Motor, Nemzetközi Automobil Szövetség, Technikai szabályzat, Turbófeltöltös motor

Kapcsolódó, és ajánlott írások:
Ajánld a cikket ismerőseid számára:
Hozzászólások (0)