Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A 2014-es motorformula és az első hardverelemek ismertetése | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A 2014-es motorformula és az első hardverelemek ismertetése

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2012.10.23. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 5,465

Mint ismeretes, a 2014-es szezon jelentős változásokat tartogat a Formula-1 számára, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség által megalkotott technikai szabályok értelmében alaposan átíródtak a motorokra vonatkozó előírások.

 

A jelenleg alkalmazott 2.4 literes V8-as szívómotorok helyett 1.6 literes, hathengeres, 500 bar maximális nyomású, közvetlen üzemanyag befecskendezéses, Energia Visszanyerő Rendszerrel kiegészített turbómotorok biztosítják majd a szükséges lőerőket. Az eredeti szabálytervezettel ellentétben a 2014-es évre érvényes specifikáció szerint elkészített erőforrások megengedett maximális fordulatszáma 12.000 ford/perc helyett 15.000 ford/percben lett meghatározva.

 

 

További változások a motorokkal kapcsolatban

 

Renault RS27 motor (Renault, Jerez teszt, 2012.02.06)

A Renault már elkészítette a 2014-es specifikációnak megfelelő turbófeltöltős, 1.6 literes V6-os motorját (Fotó: Sutton Images)

A hengerek furatának átmérőjét 80mm-es méretben kell elkészíteni, amelynek mérettűrése mindössze +/- 0.1mm lehet.

 

A főtengely és a versenyautó szimmetriatengelyének egybe kell esnie, és 90mm-rel (+/- 0.5mm) a referencia sík felett kell kialakítani. A technikai direktívák pontosításával egyértelműen megfogalmazódott, hogy a motor kizárólag nyomatékátvitelt valósíthat meg a hajtáslánc irányába, és a kihajtó tengely forgásirányának meg kell egyeznie az óramutató járásával (ha az autó elől nézzük).

 

Az üzemanyag-áramlás értéke nem haladhatja meg a 100kg/h-át.

 

A motorfordulat 10.500 ford/perc-es szintje alatt az üzemanyag-áramlás értéke nem lehet nagyobb, mint Q (kg/h) = 0.009 N(ford/perc)+5.

 

A szelepek szárának átmérője nem lehet kevesebb 5mm-nél.

 

A hajtóművet összesen 6-6db ponton M12-es csavarokkal kell rögzíteni a biztonsági cellánál és a sebességváltónál.

 

Az ES-t teljes egészében a biztonsági cellán belül kell elhelyezni. (ES = Az Energiatároló a nevének megfelelően energiatárolásra szolgál az ERS rendszerben. A biztonságos felhasználási körülmények érdekében megfelelő leválasztó elektronikával és tokozással kell rendelkeznie)

 

A motor tömegközéppontjának a referencia sík felett legalább 200mm-rel kell lennie.

 

Abban az esetben, ha a pilóta megfelelően elhelyezkedett a vezetői ülésben, külső segítség nélkül el-, illetve adott esetben újra tudja indítani a motort.

 

A versenyautót elektromos módba kell kapcsolni abban az esetben, amikor a pilóta behajt a boxutcába. Ez pedig azt is jelenti egyben, hogy a motor ekkor nem égethet el üzemanyagot és nem kerülhet hajtóanyag az erőforrásba.

 

 

Az Energia Visszanyerő Rendszert (ERS) érintő előírások

 

Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer, KERS (Magneti Marelli, 2012)

Az új Energia Visszanyerő Rendszer a jelenlegi megoldással ellentétben nagyobb teljesítményre lesz majd képes (Fotó: Magneti Marelli)

A Formula-1 számára 2009-ben megismertetett Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszer jelenleg 60kW extra teljesítményt képes biztosítani, körönként 400kJ extra energia felhasználása mellett. Az elfogadott 2014-es szabálymódosításnak megfelelően az új motorok esetében mindez úgy módosult, hogy az immáron ERS-nek nevezett hibrid hajtás teljesítményét megduplázták 120kW-ra (ami 160LE többletet jelent), de ami még ennél is drasztikusabb változás, hogy az ide vonatkozó előírások teljesülése esetén körönként 4MJ energia felhasználására lesz majd lehetősége a pilótának.

 

Egy kör teljesítése során az MGUK (Kinetikai Motor Generátor Egység) által biztosított energia mennyisége nem haladhatja meg a 2MJ-os limitet, míg az ES maximum 4MJ-t adhat az MGUK számára körönként. Az ES által leadott legkisebb és legnagyobb extra energia értéke közötti különbség sem haladhatja meg a 4MJ-os szintet.

 

A technikai szabályok egyértelmű rendelkezése szerint az ERS által visszanyerhető energiát külső forrásból nem lehet biztosítani, csakis az autóban elhelyezett MGUK és/vagy az MGUH („Izzító” Motor Generátor Egység) által. Az MGUK által visszatáplált energia leadására mechanikai összeköttetések révén valósul meg a versenyautó hajtásláncán keresztül, megfelelő áttételi arányok alkalmazása révén.

 

A kipufogórendszer nyomásszabályzó rendszerével és az ERS-sel megfelelő áttételi aránnyal mechanikai kapcsolatban álló MGUH működtetéséhez sem lehet majd külső forrást alkalmazni.

 

Az ERS-nek a tengelykapcsoló előtt a hátsó kerék hajtásláncához kell csatlakoznia.

 

Minden egyes versenyautóban lennie kell egy jelzőfénynek, amely az ERS üzemállapotát mutatja a pilóta számára:

  • A teljes versenyhétvége alatt üzemelnie kell, még abban az esetben is, ha a hidraulikai rendszer, a pneumatikus rendszer, vagy akár az elektromos rendszer valamilyen okból kifolyólag meghibásodik
  • Csakis abban az esetben világíthat zöld színnel, ha a rendszer ki van kapcsolva és a villamos berendezések megfelelően működnek
  • A motor leállítását követően legalább 15 percig biztosítani kell az energiaellátást
  • A nagyfeszültségre utaló szimbólum elhelyezése kötelező

 

Az energiatárolásra szolgáló ES rendszer súlya (a rögzítő elemekkel, az akkumulátorcellákkal, az elektromos csatlakozókkal, és az egyéb szerelékekkel együtt) nem lehet kevesebb 20kg-nál, de nem haladhatja meg a 25kg-os felső határértéket.

 

 

Ahogyan azt a fentiekben ismertetett szabályozások is mutatják, alaposan meg fog majd változni az F1 jelenlegi motorformulája, amelyre már két évet sem kell várnunk. A határidő közelsége miatt azonban nemcsak a csapatoknak, hanem a csapatok technikai partnereinek, úgymint a motorbeszállítóknak, a hajtásláncot készítőknek, és nem utolsó sorban a versenyautók elektronikai rendszereit tervező és gyártó cégeknek is fel van adva a lecke. A 2014-es szezon kezdetére ugyanis már olyan rendszerekkel kell előhozakodniuk, amelyek az előzetes teszteken sikerrel átmentek, és a vizsgálatok során tapasztalt hibákat végérvényesen kiküszöbölték.

 

Az elmúlt hónapban a Formula-1-es csapatok körében jól ismert olasz vállalat, a Magneti Marelli hivatalosan is bejelentette, illetve a monzai versenypályán tartott bemutatón le is rántotta a leplet a 2014-es szezonra tervezett 1.6 literes V6-os motorok működtetéséhez szükséges hardverelemekről.

 

 

A Magneti Marelli 2014-es fejlesztései

 

Hibrid, elektromos hajtás rendszerelemek (Magneti Marelli, 2012)

A hibrid technológia egyre nagyobb teret hódít az F1-ben (Fotó: Magneti Marelli)

Az új hajtáslánccal szemben támasztott követelményekhez igazodva az olasz gyártó mérnökei egy teljesen új ERS-sel, Energia Visszanyerő Rendszerrel készül az új motorformulára. Az ERS-nek köszönhetően a versenyautó fékezése során eltárolt kinetikai energia és a kipufogógázok által szállított energia megfelelő mértékű felhasználása egyaránt kulcsfontosságú szerepet játszik majd a főtengellyel kapcsolatban lévő elektromos motor-generátor egység működtetésében.

 

Az új rendszer kifejlesztése során a Magneti Marelli számára óriási segítség volt az általuk tervezett és az elmúlt években sikerrel használt KERS egységek, hiszen az ott alkalmazott technológiai elemek jó részét át lehetett ültetni a 2014-ben alkalmazásba kerülő ERS-re vonatkozóan.

 

Közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszer, GDI (Magneti Marelli, 2012)

Speciális rendszerösszetevőket tartalmazó Közvetlen Üzemanyag-befecskendező rendszert mondhat magáénak a Magneti Marelli (Fotó: Magneti Marelli)

Az új erőforrásokhoz egy teljesen új fejlesztésű üzemanyag-ellátó rendszerrel is készül az olasz vállalat. A különleges kialakítású befecskendező rendszer, a rendszert működtető szoftverelemek és a GDI motorok számára gyártott üzemanyag-szivattyúk segítségével képesek elérni a technikai szabályzatban megengedett maximális 500bar-os nyomásértéket is. A közvetlen üzemanyag-befecskendezés ezen módja egyáltalán nem ismeretlen az autósportban, hiszen a Magneti Marelli már sikerrel alkalmazza azt a WRC-ben.

 

További érdekességként említhető az olaszok 2014-es évre szánt fejlesztései tekintetében, hogy a versenyautó és a boxutca közötti adatkommunikációhoz, illetve a telemetriai adatok továbbításához egy átdolgozott Wi-Fi rendszert, illetve rendszerelemeket dolgoztak ki, amelynek köszönhetően a különböző jellegű műszaki paraméterek nagyobb mennyiségben történő, egyidejű kommunikációja valósítható meg a pályán mozgó autó és a csapatgarázsban lévő szerverek között. Az új hardverelemek és hálózati protokollok megfelelő és biztonságos üzemeltetése azonban nem valósulhatna meg azon elektronikai vezérlőelemek, inverterek, vagy speciális akkumulátor-egységek nélkül, amelyek szintén megtalálhatóak a Magneti Marelli 2014-es szezonra szánt palettájában.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.4/5 (7 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
A 2014-es motorformula és az első hardverelemek ismertetése, 4.4 out of 5 based on 7 ratings


Címkék: , , , , , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Az austini pálya látképe (Amerikai Nagydíj, 2012)
Technikai előrejelzés: Austin, az új amerikai álom (+Videó)

A 2007-es évet követően az idén a Formula-1 mezőnye újra visszatérhet az Amerikai Egyesült Államokba. Ezúttal viszont nem a jó...

Az F2012 vizsgálata a szélcsatornában (Ferrari, 2012)
A Ferrari is saját DDRS-t fejleszt?

A Ferrari alakulat számára az F2012-es konstrukció aerodinamikai fejlesztései nem éppen az előzetes elvárások szerint alakultak az idei szezon során....

Előzési zóna (Indiai Nagydíj, 2012)
Hosszabb lesz a második DRS-zóna Indiában

A 2012-es Formula-1-es világbajnoki sorozat következő állomásaként megrendezésre kerülő India Nagydíj során a mezőny tagjai a Buddh International Circuit versenypályán...

Close