Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  A 2013-as gumik és gumiszabályok ismertetése | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

A 2013-as gumik és gumiszabályok ismertetése

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2013.03.13. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 6,600
A Pirelli 2013-as gumiabroncsai (2013.01.23)

Változó színjelölés, lágyabb keverékek és módosított szerkezeti kialakítás jellemzi a Pirelli 2013-as F1-es gumiabroncsait (Fotó: Pirelli)

A gumiabroncsok felhasználását érintő szabályozások a 2013-as évben alapvetően változatlanok maradtak a 2012-es szezonhoz viszonyítva. Minden egyes versenyautó összesen 11db garnitúra sima futófelületű (slick) gumiabroncsot használhat fel egy háromnapos nagydíjhétvége folyamán. Ezek között egészen pontosan 6 készlet a keményebb-, és 5 készlet a lágyabb összetételű abroncsokból kerülhet ki.

 

A Formula-1 hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli minden egyes versenyhétvégére az általuk gyártott F1-es abroncsok palettájából a 4 különböző száraz időjárási körülményekre tervezett gumikeverékből kétféle keménységűt (egy keményebb- és egy lágyabb összetételűt) fog nominálni a 2013-as évben is, csakúgy, mint ahogyan azt a tavalyi szezonban is láthattuk.

 

A keményebb keverékek tekintetében minden egyes csapatnak a második szabadedzés kezdetét megelőzően egy garnitúrát vissza kell majd szolgáltatni a Pirelli szakemberei számára, míg a harmadik szabadedzést megelőzően pedig egy garnitúrát a keményebb- és egy garnitúrát a lágyabb összetételű abroncsok közül. Ezek mellett a fennmaradó, száraz aszfaltra szánt gumikeverékek esetében pedig minden egyes nominált gumikeverék esetében egy garnitúrát kell visszaadni a Pirelli számára az időmérő kezdetét megelőzően. Ezek alapján tehát a csapatok mind a kvalifikáció, mind pedig a verseny során a kiválasztott gumitípusok közül 3 garnitúrával gazdálkodhatnak majd, és ezek figyelembe vételével kell összeállítaniuk a futamra szánt verseny- és gumistratégiájukat.

 

A verseny rajtját megelőzően az első tíz helyen álló autónak azokon a gumiabroncsokon kell majd felsorakozni a rajtrácsra, amelyekkel a pilóta teljesítette a leggyorsabb köridejét az előző napon lebonyolított időmérő során. Ez a szabály azonban csakis abban az esetben alkalmazható, ha a rajtpozíciót biztosító időeredményt száraz aszfaltra tervezett gumiabroncsokon teljesítette a pilóta, és ha a verseny száraz időjárási körülményekre alkalmas gumiabroncsokon kezdődhet meg.

 

A verseny ideje alatt a kiválasztott gumiabroncsok közül minden egyes pilótának legalább egy garnitúrát használni kell, amely szabály esős időjárás esetén az esős időjárásra alkalmas gumiabroncsok használata miatt nem kötelező érvényű. Abban az esetben pedig, ha valamelyik pilóta vét ezen szabályozás ellen, azt a versenybíróság a futamból történő kizárással szankcionálhatja. Amennyiben valamilyen okból kifolyólag a száraz időjárási körülmények között zajló verseny leállításra kerül még azt megelőzően, hogy a pilóták mindkét gumikeveréket felhasználták volna, 30 másodperccel megnövelik a verseny során elért összesített időeredményt.

 

A Pirelli számára a pénteki szabadedzéseket illetően továbbra is adott lesz a lehetőség arra, hogy autónként egy garnitúra keményebb-, vagy lágyabb gumikeveréket adjon a futamra kiválasztott gumikeverékek mellé abban az esetben, ha egy új versenypályáról van szó, vagy az előrejelzések szerint a gumiabroncsok magasabb szintű elhasználódása várható. További alternatívaként biztosított a Pirelli számára, hogy az adott nagydíjhétvégére nominált keverékek mellett autónként további két garnitúra gumiabroncsot adjon a csapatoknak azokból a prototípusokból, amelyek még fejlesztés alatt állnak. Ezen extra keverékeket pedig a harmadik szabadedzés kezdetét megelőzően vissza kell szolgáltatni a Pirelli számára.

 

 

Az esős időjárásra tervezett gumiabroncsok

 

A csapatok egy versenyhétvége során összesen 4 készlet átmeneti időjárásra alkalmas (intermediate) és további 3 készlet vizes aszfaltra szánt gumiabroncsot kapnak. Abban az esetben, ha a pénteki szabadedzés során eső nehezítené a csapatok és a pilóták dolgát, a szabályok értelmében minden egyes versenyautóhoz további egy garnitúra átmeneti gumiabroncs használható fel. Ezt az extra készletet azonban a harmadik szabadedzés kezdetét megelőzően vissza kell adni a Pirelli szakembereinek.

 

Abban az esetben, ha az adott versenyt a biztonsági autó felvezetése mellett kell megkezdeni, minden egyes autónak vizes aszfaltra tervezett, esős gumikon kell a pályára lépnie. Ha az eső a verseny ideje alatt éri el a pályát, a csapatok nem kötelezhetőek arra, hogy a sima futófelületű (slick) gumiabroncsokat használják, és megítélésük szerint az adott időjárási helyzethez viszonyítottan vagy az átmeneti-, vagy pedig az esős gumiabroncsokat kezdhetik alkalmazni.

 

 

A Pirelli a soron következő 2013-as szezonra a P Zero márkanévvel illetett száraz időjárási körülményekre tervezett gumiabroncsai mellett a vizes aszfaltra szánt, Cinturato felirattal ellátott termékeinek alapos fejlesztésével készült. Ezen gumitípusok újratervezésében a gyártó igyekezett figyelembe venni a csapatok elmúlt idény során adott visszajelzéseit és észrevételeit, és nem utolsó sorban a Nemzetközi Automobil Szövetség által összeállított szabályokban megfogalmazott kritériumokat egyaránt. Az előzőekben jelzett gumiabroncsok tekintetében elkönyvelhető változtatásoknak köszönhetően a 2012-es évben használt keverékekhez képest az idei évre szánt változatok lágyabb keverékkel rendelkeznek, és a szerkezeti összetételükben elvégzett módosításoknak köszönhetően pedig a flexibilitásuk mellett megerősített oldalfalat is kaptak.

 

A Formula-1-es gumiabroncsok fejlesztésével a Pirelli növelni kívánja a gumik teljesítményét, és azok termikus igénybevételét érintő jellemzőket is javítani szeretné. A gyártó nem titkolt céljai között szerepel továbbá – természetesen a csapatokkal összhangban -, hogy versenyenként legalább két kerékcserére legyen szükség, és az új keverékeknek köszönhetően nagyobb szabadságfokot kapjanak a csapatok stratégái. Az oldalfalat érintő szerkezeti módosítások mellett változott a keverékek 2012-es évben alkalmazott színjelölésének módja is: a kemény összetételű gumikeverék tavalyi ezüst színű jelölését ezúttal narancssárgára cserélte a Pirelli, miután a tavalyi évben meglehetősen könnyen össze lehetett azt téveszteni a fehér színnel ellátott társával.

 

 

Erősebb oldalfal és kibővített hőmérsékleti tartomány

 

A 2013-as szezonra szánt P Zero és Cinturato gumikeverékeinek kifejlesztése a gyártó információi szerint több mint 1.000 tesztkilométer teljesítésével járt, mindamellett, hogy a Pirelli mérnökei igyekeztek számítógépes szimulációkkal is tökéletesíteni termékeiket. Ezen szimulációs gyakorlatok között számos, laboratóriumban elvégzett vizsgálat is szerepel, és a keverékekkel kapcsolatban összegyűjtött adatokat gondosan összevetették a privát tesztek során a Renault R30-as versenyautó felhasználása mellett szerzett gyakorlati tapasztalatokkal is. Az új, narancssárga színjelölésű kemény gumiabroncs fejlesztését segítette továbbá, hogy a jerezi, a spa-francorchampsi, a barcelonai és a Paul Ricard versenypályák mellett maguk a csapatok is kipróbálhatták azt még az elmúlt év novemberében megrendezett Brazil Nagydíj szabadedzésén is.

 

Miután a gyártó változtatott a 2013-as gumiabroncsok karakterisztikáján, a lágyabb összetételnek köszönhetően a tavalyi évben tapasztaltakkal ellentétben rövidebb idő alatt képesek elérni az optimális tapadáshoz szükséges üzemi hőmérsékletet, és a Pirelli információi szerint a köridőket tekintve hozzávetőlegesen 0.5 másodperces javulásra lehet számítani. Az újonnan bevezetett, narancsságra színjelölésű kemény gumiabroncs specifikációja sokkal inkább a 2012-es évben alkalmazott közepes keménységű keverék összetételéhez közelít, viszont a szerkezetében elvégzett módosításoknak köszönhetően erősebb oldalfalat kapott. Mindamellett, hogy az összetételben elvégzett változtatásnak köszönhetően megváltozott a termikus igénybevétellel szembeni jellemzője, az üzemi hőmérsékletét tekintve a korábbi, igencsak szűk hőmérsékleti tartomány ezúttal ki lett bővítve.

 

A gyorsabb köridők hátterében a gumiabroncsok tapadási jellemzőit érintő fejlesztések állnak, ami leginkább a kanyarokból történő kigyorsítások alkalmával érezteti majd pozitív hatását a pilóták számára. A keverékben végzett módosítással a 2012-es szezon futamain a köridőkben tapasztalt különbségek ezúttal valamelyest megnőttek az előzőekben említett, hozzávetőlegesen megadott 0.5 másodperces értékre, vagyis a különböző Pirelli gumiabroncsok a köridőkben mérhető eltéréseik tekintetében ezúttal jobban elkülönülnek egymástól.

 

 

A dizájn és a konstrukciós kialakítás fontossága

 

Változások a Pirelli gumiabroncsok súlyában (2013.01.23)

 

Miután az FIA nem igazán módosított a 2012-es évben alkalmazott gumiszabályokon, a Pirelli néhány szempontból továbbfejlesztette, illetve megváltoztatta a tavalyi szezonban használt gumiabroncsokat. Ezek között szerepel többek között a jobb beazonosíthatóság érdekében a kemény összetételű gumikkal kapcsolatban eszközölt változtatás, ami a korábbi ezüst színkód helyett ezúttal narancssárga színjelölést biztosít az F1-es gumitípusok legkeményebb tagjának. Ennek segítségével a kemény összetételű gumitípus sokkal könnyebb módon megkülönböztethető a fehér színkóddal rendelkező közepes keménységű papucstól, amelynek leginkább akkor van jelentősége, ha azokat ugyanazon a nagydíjhétvégén együtt használják a csapatok.

 

A 2012-es évben használt specifikációkhoz képest minden egyes gumiabroncs alapjában véve lágyabb összetételt kapott az idei szezonra, amelynek köszönhetően változott a tőlük elvárható teljesítmény, és nem utolsó sorban szándékosan magasabb mértékű termikus degradáció, illetve kopási jellemző mondható el a 2013-as abroncsokról. Ennek hatására pedig vélhetően minden egyes futamon legalább két kerékcserére lesz majd szüksége minden egy pilótának.

A gumiabroncsok új szerkezeti kialakítása mögött természetesen egy másfajta fejlesztési filozófia áll, és az újonnan alkalmazott alapanyagok, illetve összetevők, és nem utolsósorban technológiai megoldások révén módosították a tapadási jellemzőket is. Ez utóbbi hatására valamelyest nagyobb tapadási felületet tudtak elérni, ami leginkább a kanyarsebességekre, és a kanyarokból történő kigyorsítások intenzitására lesz, illetve lehet pozitív hatással. A módosított tapadási jellemzők másodlagos velejárójaként említhető továbbá, hogy a gumiabroncsok felületén keletkező hőmérsékleti terhelés nagyobb felületen, és egyenletesebb módon tud eloszlani, ami segít kiküszöbölni azt, hogy a futófelületen kialakuljanak olyan lokális pontok, ahol a túlhevülés, és a keverék kilágyulása miatt túlzott mértékű szemcsésedés jöjjön létre.

 

Az új összetételű 2013-as gumiabroncsok rövidebb idő alatt képesek elérni az optimális tapadáshoz szükséges hőmérsékletet, és azok működési tartománya is kedvező irányba változott. Összességében elmondható, hogy a kemény- és a lágy összetételű gumiabroncsok rendelkeznek a tágabb működési tartománnyal, míg ezzel szemben a közepes keménységű- és a szuperlágy típusok ennél kisebb működési tartományt képviselnek. Ennek segítségével nagyobb szabadságfokot kapnak a mérnökök az autók beállításait érintően, és a gumiabroncsok működésének pontosabb ismerete segítheti a csapatokat abban, hogy milyen beállítások teszik majd még gyorsabbá és stabilabbá az autókat.

 

A gumiabroncsok gyártásánál alkalmazott különböző keverékeknek köszönhetően valamelyest megnőtt az általuk elérhető teljesítményszintek közötti különbségek, mindamellett, hogy alapjában véve mindegyik keverék lágyabb összetételt kapott a 2012-es specifikációhoz képest. A Pirelli mérnökei a tervezés során azon szempont teljesülését is szem előtt tartották, hogy az egyes keverékek között a köridőket tekintve legalább 0.5 másodperces differenciát lehessen elérni. A nagyobb eltérésnek köszönhetően a versenyekre, illetve a versenyhétvégékre kidolgozott gumitaktika fontossága méginkább megnőtt, hiszen a csapatok legfőbb célja, hogy a futamon a megfelelő időben az adott körülményekhez megfelelő jellemzőkkel rendelkező gumiabroncs kerüljön fel az autóra.

 

A Cinturato márkanévvel rendelkező gumiabroncsok tekintetében is történtek fejlesztések. Ezek között említhetőek a hátsó gumikat érintő módosítások, amelynek köszönhetően a gyártó progresszívebb tapadást, és esős körülmények esetén a megfelelő tapadáshoz szükséges hőmérsékleti szint eléréséhez rövidebb időtartamot prognosztizál. Ennek köszönhetően csökkenhet az autó túlkormányozottsága, vagyis nem éppen ideális időjárási körülmények esetén is kezelhetőbb lesz a versenyautó.

 

A gumiabroncsok keverékében és szerkezeti összetételében elvégzett módosítások hatására valamelyest nőtt azok súlya, de mindez nincs hatással a versenyautók menetteljesítményére. A 2012-es specifikáció szerint készített gumiabroncsokhoz képest a jelenlegi, az autó első kerekeire szánt abroncsok súlya hozzávetőlegesen 200g-mal nőtt, míg ez a növekmény a hátsó kerekekre gyártott gumiabroncsok esetében megközelítőleg 700g-mot képvisel. Mindez pedig azt jelenti egyben, hogy egy versenyautó gumigarnitúrája összességében véve 2kg súlytöbbletet jelent, éppen ezért a 2013-as évre összeállított technikai szabályzatban a versenyautók minimum súlyhatárát is megnövelte az FIA a korábbi 640kg-ról 642kg-ra.

 

 

A Pirelli F1-es gumitípusai 2013-ban

 

A Pirelli 2013-as gumiabroncsai (2013.01.23)

 

Szuperlágy gumiabroncs (Piros)

A Pirelli P Zero szuperlágy gumiabroncs volt az egyetlen olyan gumitípus, amelynek összetétele a 2011-es évtől kezdődően nem változott, viszont a gyártó a 2013-as szezonra vonatkozóan lágyabb keverékkel készíti azt a jobb teljesítmény és termikus degradáció érdekében. A módosított specifikációnak köszönhetően a gumiabroncs megfelelő tapadásához szükséges hőmérséklet eléréséhez kevesebb időre van szükség. Ez a gumitípus ideális választás azokra a versenypályákra, amelyekre a lassabb sebesség, és az intenzívebb irányváltások a jellemzőbbek. Mindezek mellett az alacsonyabb, 85…110°C-os működési tartományának köszönhetően jó menetteljesítményt nyújt a sima futófelületű aszfalton.

 

Lágy gumiabroncs (Sárga)

A Pirelli P Zero lágy gumiabroncs hozzávetőlegesen 0.5 másodperccel lassabb köridőket képes biztosítani az előzőleg említett szuperlágy típushoz képest, mindamellett, hogy ez a gumiabroncs is lágyabb keverékkel rendelkezik a tavalyi évben használt lágy papuccsal szemben. A magas, 105…125°C közötti működési tartománynak köszönhetően nagyobb igénybevételeknek is ellenáll, amelynek köszönhetően ez lesz az a keverék, amely frekventáltabb módon szerepelni fog az idei futamokon. A Pirelli gumiabroncsai közül ez az a keverék, amelynek a működési tartománya a legnagyobb mértékben változott a 2012-es évben alkalmazott specifikációhoz képest.

 

Közepes keménységű gumiabroncs (Fehér)

A Pirelli P Zero közepes keménységű gumiabroncs alacsony, 90…115°C közötti működési tartománnyal rendelkezik, éppen ezért azokra a versenyhelyszínekre optimális választás, ahol viszonylag alacsonyabb a környezeti hőmérséklet. A 2013-as évre készített közepes keménységű gumiabroncs hozzávetőlegesen 0.8 másodperccel gyorsabb köridő elérését biztosítja a kemény gumiabronccsal szemben.

 

Kemény gumiabroncs (Narancssárga)

A Pirelli P Zero kemény gumiabroncs az új színjelölésének köszönhetően eltér a 2012-es évben alkalmazott színkódtól, hiszen az idei évben az ezüst színjelölés helyett narancssárga színkódot kapott. Ez a típus is lágyabb keverékkel rendelkezik a tavalyi specifikációhoz képest, amelynek köszönhetően sokkal inkább a 2012-es közepes keménységű keverékkel elért menetteljesítményt képes biztosítani. A kemény gumiabroncs működési tartománya szintén változott az egy évvel ezelőtti állapothoz képest, amely a jelenlegi gyártási technológiának és az alkalmazott összetevőknek köszönhetően 110…135°C közé tehető. Ez az abroncs leginkább a melegebb, és a gumiabroncsok szempontjából nagyobb igénybevételt jelentő versenyhelyszíneken alkalmazható eredményesebben.

 

Átmeneti gumiabroncs (Zöld)

A Cinturato zöld színjelölésű, átmeneti időjárási körülményekre tervezett, hátsó kerékre szánt gumiabroncs összetétele némiképp változott a 2012-es változathoz képest, viszont a futófelület mintázata meglehetősen hasonló maradt. A hátsó gumikkal kapcsolatban elvégzett fejlesztéseknek köszönhetően azonban a gumi erősebb szerkezeti kialakítást kapott, amely javítja a gumiabroncs menetdinamikai jellemzőit.

 

Esős gumiabroncs (Kék)

A Cinturato névvel illetett, kék színjelöléssel rendelkező gumiabroncs esős időjárás esetén használatos. Az átmeneti keverékhez hasonlóan a hátsó kerékre készített gumi is némileg módosult, hogy segítségével progresszívebb tapadás legyen biztosítható. A futófelület mintázatának köszönhetően másodpercenként akár 60 liternyi víz kiszorítására képes, és a karakterisztikájának köszönhetően menetjellemzőit tekintve közelebb került az átmeneti gumiabroncs nyújtotta jellemzőkhöz.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
A 2013-as gumik és gumiszabályok ismertetése, 5.0 out of 5 based on 5 ratings


Címkék: , , , , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (2)

  1. Visszajelzés: Technikai követelmények: Ausztrál Nagydíj (2013) | Formula1Tech Blog

  2. kattintson a HD videóért a sport abroncs-ra

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Előzési zóna (Ausztrál Nagydíj, 2013)
Két előzési zóna vár a szezonnyitó mezőnyére

A Formula-1 2013-as idénye ezúttal is az Ausztrál Nagydíjjal veszi kezdetét. A futamnak otthont adó Albert Park versenypályán a tavalyi...

Cosworth CA2010 motor (2012.10.13)
Vajon lesz-e jövője az F1-ben a Cosworth-nak 2013 után?

A 2013-as szezonban már csak egyetlen egy csapat, a Marussia F1 Team hivatalos motorszállítójaként van jelen a Cosworth a Formula-1-ben....

Az F1 hivatalos gumibeszállítója (Pirelli, Török Nagydíj, 2011.05.05)
Szuperlágy és a közepes gumikon indul az idény Melbourne-ben

A 2013-as szezon első futamán, a Melbourne-ben megrendezésre kerülő Ausztrál Nagydíjon a Pirelli legpuhább keveréke, a szuperlágy gumiabroncs is a...

Close