Deprecated: Function split() is deprecated in /chroot/home/formulao/formula1tech.hu/html/con3.php on line 1004  „Betétfutam” F1 módra | Formula1Tech Blog

Online látogatók

Ajánló

Technikai fejlesztések és megoldások: Olasz Nagydíj (2013) (2013.09.07) - A DRS és a szélárnyék-csaták kapcsolata Monzában (2013.09.06) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.27) - A McLaren aerodinamikai teszttel készül Monzára (2013.08.27) - Williams Renault FW35: Parabolikus hátsó légterelő szárny (2013.08.26) - Technikai fejlesztések és megoldások: Belga Nagydíj (2013) (2013.08.24) - Ezúttal két DRS szakasz lesz a Belga Nagydíjon (2013.08.20) - Milyen előnyt jelenthet a Lotus E21 nagyobb tengelytávja Spában? (2013.08.19) - A Pirelli ismertette a szingapúri futamig használatos keverékeket (2013.08.18) - A turbós motorok és a gumiabroncsok összhangjának fontossága (2013.08.18) - Új oldalsó gyűrődési zóna lesz a 2014-es autókban (2013.08.11) - Az információtechnológia szerepe és fejlődése a Hungaroringen (2013.08.07) - F1 2014: A technikai szabálymódosítások ismertetése (2013.08.06) - A gumihőmérséklet jelentősége és figyelése a versenypályán (+Videó) (2013.08.04) - A ballaszt szerepe és alkalmazási módjai az F1-ben (2013.08.03) - Újabb érdekes megoldás a hátsó gumik hőmérsékletkontrolljára? (2013.08.02) - Hell Ring: Új versenypálya-komplexumot kaphat Magyarország (+Videó) (2013.08.02) - Az F1-es autó életciklusa a pályán kívül (Videó) (2013.08.01) - Gumi- és boxtaktika elemzés: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.27) - Technikai fejlesztések és megoldások: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.26) - Technikai követelmények: Monacói Nagydíj (2013) (2013.05.25) - A siker kulcsa az F1-ben: Az aerodinamika szerepe 2013-ban (2013.05.22) - Módosított hátsó szárnyat tesztelt a Force India Duxfordban (2013.05.21) - A két leglágyabb keverékkel készül a Pirelli Monacóra (2013.05.21) - Monacóban újra a célegyenesben lesz az előzési zóna (2013.05.21) -

„Betétfutam” F1 módra

Add a Startlaphoz
Írta: Papp István | 2011.05.14. PDF Betűméret növelése Betűméret csökkentése Betűméret visszaállítása Megtekintés: 2,452
Első fékhűtés (Lotus, Török Nagydíj, 2011)

A Formula-1-es versenyautóban alkalmazott fékbetétek hőmérséklete az autó lassítása során akár 1000ºC-ra is felmelegedhetnek. © Team Lotus

A fékbetétek igen fontos alkotóelemei a Formula-1-es versenyautóknak. Ezek a kis alkatrészek rendkívül fontos szerepet játszanak az autók eredményességében, hiszen a féktárcsákkal kiegészülve nem ritkán akár 340km/h-ás sebességről is biztonsággal meg kell, hogy állítsa utasát.

A Formula-1-es fékbetétek egymáshoz préselt, rétegezett szénszálas anyagból készülnek. Ez meglehetősen egyszerűen hangzik, de ezeknek a fékbetéteknek a gyártási ideje már korántsem tűnik olyan gyerekesnek. Egy-egy ilyen alkatrész elkészítéséhez ugyanis három hónapra van szükség. A legtöbb idő a megfelelő minőségű anyag beszerzésével telik el, amelyet utána összepréselnek, majd egy speciális gyűrűbe illesztenek, amelyből végül kivágásra kerül négy darab betét. Ezt követően néhány héten keresztül a fékbetéteteket kemencében szárítják, hogy teljes mértékben eltávozzon belőlük minden nedvesség. A betétek csak ezt követően kapják meg végleges formájukat.

A fékbetétek ívelt profilját nagyon precízen hozzá kell igazítani a féktárcsa kerületi vonalához. A tárcsa külső felülete speciális antioxidáns réteggel van ellátva, amely megvédi azt az esetleges korróziótól. Az esetben ugyanis, ha a féktárcsa felülete elkezd korrodálódni, a fékbetétek fékezés esetén nem tudnak megfelelően felfeküdni a tárcsa felületére, ami természetesen a fékezés hatékonyságát döntő mértékben lecsökkentené.

Szénszálas anyagból készített fékek első ízben az 1970-es évek második felében jelentek meg a Formula-1-ben, majd pedig az 1980-as években már hivatalosan az ilyen fékek használatát írták elő a csapatok számára. A fejlesztések folyamán szembetűnő volt a szénszálas anyagból készített fékek esetében, hogy azok teljesítménye sokkal nagyobb az acélból készített féktárcsákkal és az azbeszt alapú fékbetétekkel szemben.

Az előzőekben említett pozitív tulajdonság mellett talán sokkal nagyobb jelentősége van a szénszálas anyagból készített fékeknek a súlymegtakarítás terén, amelynek mértéke akár 6-8kg-ra is tehető.

A másik előnye a szénszálas fékeknek, hogy nagyon csekély előfeltétel szükséges a használatukhoz. A fékrendszer mindössze három fő összetevőből áll: két fékbetétből és egy féktárcsából. Ezek mindegyike hasonló anyagból készül, így semmi különleges kiegészítő eljárásra, vagy összetevőre nincs szükség. Arra viszont nagyon oda kell figyelni, hogy milyen felülettel rendelkeznek, hiszen használatuk során akár 900-1000ºC-ra is felizzanak ezek az alkatrészek.

Az F1-es autókban alkalmazott fékek csak meghatározott hőmérséklettartományban üzemelnek kifogástalanul. A fékezések alkalmával másodperceken belül képes több száz fokot is emelkedni a féktárcsák és a fékbetétek hőmérséklete, melynek mértéke a fékek üzemideje mellett a fékhatást is jelentősen befolyásolja. Abban az esetben, ha a versenyautó fékei gyakran 1000ºC-os hőmérséklet fölé hevülnek, az a gyors elhasználódásukat eredményezheti, míg abban az esetben, ha nem melegednek fel 400ºC-ig, nem biztosítanak megfelelő fékhatást. A mérnökök által megadott információk alapján a Formula-1-es versenyautók fékei 650ºC-os hőmérsékleten képesek biztosítani az optimális fékteljesítményt.

A Formula-1-ben használt egyéb alkatrészekhez hasonlóan a fékbetétek is sokkal kisebb élettartammal rendelkeznek a hétköznapi autókban használt változataiknál. Egy teljes fékbetét-garnitúrát a versenyt, az edzést és a tesztelést beleértve maximum 800km-ig használják, amely mindössze az 5%-át teszi ki a személyautókban használt fékbetétek élettartamának.

A fékhatása egyszerűen fantasztikus ezeknek az elemeknek, amikor maximális sebességről elkezd a pilóta lefékezni, közel 4g-nek megfelelő terhelés keletkezik. Egy szó, mint száz, a szénszálas fékek rendkívül hatékonyak, de jóval drágábbak az utcai autókban használt fékbetéteknél.

 

Az F1-es fékbetétek technikai adatai:

Súly: 290g
Méretek: 165mm hosszú, 25mm vastag és 45mm széles
Anyaga: szénszálas anyag
Darabszám egy szezon alatt: Egy autóban összesen 8db-ot használnak, egy teljes szezonban pedig 600db-ot koptatnak el.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)


Címkék: , ,


Ajánld a cikket ismerőseid számára:

Megosztás:
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Posterous
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • Identi.ca
  • FriendFeed
  • Propeller
  • RSS

Hozzászólások (0)

Szólj hozzá...

* A mezők kitöltése kötelező!

*

Top
Dear F1 Fan,

You can translate the blog content to the next languages.

If you can't find your language below, please send me an e-mail to the istvan.papp[at]formula1tech.hu ([at]=@). Thank you for your cooperation.

Have a good reading!

Bye,
István Papp

Translator


Kedves Látogató!

Iratkozz fel a Formula1Tech Blog blogértesítő szolgáltatására, és minden egyes új bejegyzést meg fogsz kapni az e-mail postafiókodba.

Ehhez nem kell mást tenned, csak kattints az alábbi nyomógombra, és töltsd ki a kezdő oldal alján található regisztrációs lapot.

Köszönettel,
Papp István

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Dear Visitor,

Please subscribe to the Formula1Tech Blog newsletter, and you will get every new post delivered to your Inbox.

Just click to the button below and fill the registration form at the bottom of the home page.

Thank you,
István Papp

Ajnlom figyelmedbe a korbbi bejegyzseket:
Keke Rosberg (McLaren, 1986)
Az új padlólemez bevezetését késleltetnék a csapatok

Legutóbb 2010 decemberében tárgyalta az FIA a 2013-as évre elfogadott szabálymódosításokkal kapcsolatban, hogy közel harminc éves szünetet követően újra visszatérhetne...

Kipufogógáz terelőlemez (Mercedes GP Petronas F1 Team, Török Nagydíj, 2011)
Mercedes MGP W02: A kipufogórendszer aerodinamikai szerepe

A 2010-es évhez hasonlóan a Formula-1 számára összeállított technikai szabályzat révén a csapatoknak leginkább az autók aerodinamikai terén van lehetőségük...

Hátsó fékhűtés (Red Bull Racing, Török Nagydíj, 2011)
Red Bull-Renault RB7: Különleges kialakítású hátsó fékhűtés

A Red Bull Racing alakulat által a Török Nagydíjra összeállított fejlesztések között szerepelt többek között az RB7-es konstrukció fékhűtésének módosítása...

Close